Det är lite frustrerande - Fick nya pannan installerad för ett per veckor sedan, en CTC EcoZenith i350L tillsammans med en ECOAir 408 utedel, och det i sig själv är ju underbart!
En enhet som ger både värme och varmvatten, ute sensorn gör sitt och men ser tydligt att pannan stannar av när solen ligger på och som häromdagen gjorde att pannan stod stilla mellan 0900 och 1630.

Men, detta otroliga justerande på termostater då frun tycker att det är för varmt eller för kallt. Övervåningen i huset är utrustat med totalt 5 radiatorer som alla har original termostater - Eller det är ju fel att kalla en dem för termostater då dem inte har någon form av termisk funktion.
Gammal radiatorventil med trasigt reglage och märken, behöver uppdatering för bättre temperaturkontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vidare inspektion visar att samtliga koppel har fullgod funktion men att 3 av vreden har trasigt innanmäte - Det fungerar men är lite frustrerande.
Min plan är att byta ut dessa mot nått som är enklare att justera och varför inte då gå på en smart och digital lösning!?

Är det någon som har provat Netatmo Termostater?
Är det en lämplig väg att gå för att VETA vad jag ställer in radiatorerna på och som själv justerar flödet efter den inställda temperaturen istället för att jag skall behöva springa runt och justera på gissningar. Något som skulle kanske hålla en mer jämn temperatur i huset då jag upplever det nu som att det går lite upp och ned när väl pumpen drar på och kör värme.

Andra förslag emottages även det tacksamt - Vad är mest bang for the buck så att säga?
 
G
Blev det några smarta termostater? Är själv sugen på att skaffa
 
Nja, går fortfarande i tankarna att skaffa dessa där för att kunna justera lite mer lokalt, tex i sovrummet där jag vill ha svalare.
Det jag läser är att man hellre bör justera på pannan för att få rätt temperatur...

Legat lite på is men det är verkligen dags att dyka ned i detta igen. Skall ta en debatt med röris som ställde in pannan när han sladdar över för att koppla på golvvärmen...
 
Vi har just Netatmo i alla rum hemma. Av tre anledningar:
  • De var snygga och vi skulle ändå byta. Webhallen körde några stora startpaket som gjorde prist/st ungefär samma som helt vanliga dumma termostater.
  • Vår FLVP är lite överambitiös och även om man kan skruva rätt grundtemperatur så justerar den inte utifrån solinstrålning, många i rummet, matlagning etc. så det kan bli för varmt ibland.
  • Vi är tekninknördar.
De fungerar riktig bra hos oss. Inget revolutionerande men vi får känslan (placebo?) av att de rum som blev för varma ibland inte blir det nu. Eller iallafall inte har varma radiatorer när det också är för varmt i rummet. Och så kan man köra olika natt- och dagsänkning i olika rum, vilket säkert ser roligare ut i appen än det ger någon form av besparning :)

/Ola
 
  • Gilla
Gerteric och 1 till
  • Laddar…
O OlaF skrev:
Vi har just Netatmo i alla rum hemma. Av tre anledningar:
  • De var snygga och vi skulle ändå byta. Webhallen körde några stora startpaket som gjorde prist/st ungefär samma som helt vanliga dumma termostater.
  • Vår FLVP är lite överambitiös och även om man kan skruva rätt grundtemperatur så justerar den inte utifrån solinstrålning, många i rummet, matlagning etc. så det kan bli för varmt ibland.
  • Vi är tekninknördar.
De fungerar riktig bra hos oss. Inget revolutionerande men vi får känslan (placebo?) av att de rum som blev för varma ibland inte blir det nu. Eller iallafall inte har varma radiatorer när det också är för varmt i rummet. Och så kan man köra olika natt- och dagsänkning i olika rum, vilket säkert ser roligare ut i appen än det ger någon form av besparning :)

/Ola
Tack för bra information - Det lutar fortfarande åt termostater. Just nu, med en varm oktober med en del nätter med lite lägre temperatur har jag fått fenomenet att det blir för varmt i huset. justerat ned kurvan, ändrat stopp tempen på pannan men efter klagomål från frun så är nu värmesystem - AV. Sedan en vecka.... :rolleyes:
 
Jag kan ju tillägga också att problemen med ojämn temperatur var mycket större med vår gamla FLVP *och* berodde mycket på att man absolut inte kunde följa NIBEs rekommendationer på värmekurva. Vi skulle ha mycket trögare/lägre kurva än vad instruktionerna sa. Hade vi kurva "10" som det skulle vara så blev det för kallt på vår/höst men 27 grader på vintern. Vädra och kokheta radiatorer var vardagsmat i December. Till slut struntade jag i vad installatör och manual sa och skruvade ner värmekurvan alldeles för mycket och då började systemet fungera sisådär iallafall. Men det är ännu lite bättre med de nya termostaterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.