Vet inte hur jag ska börja riktigt men vad tror ni att oddsen är att en ugn som är drygt 5 år + en diskmaskin som är drygt 2 år + en nibe vvb som är 2 år ska paja på samma dag?

Har en kyl/frys som jag felanmält 3 gånger på 5 år senast i februari iår samtidigt som matarmotorn till pelletskaminen som är mindre än 2 år gav upp, tycker att det borde ha räckt med problem nu på ett tag men icke.

Aldrig varit med om liknande faktist och det stör ju vardagen om man säger så


Börjar nästan fundera på om det är någon på andra sidan som vill sabotera,

Med ugnen så slås allt av utan att säkringen går när temp.vredet vrids på..
Med vvb så har jag kollat temperaturskyddet inget utlöst...
Med diskmaskinen lät den konstigt när den gick samt märkte att ingen varmånga kom ut när man öppnade den..

Allt är en fas, ny el i huset med ny central med jordfelsbrytare inga säkringar har löst ut.


Nä nu känns det faktist lite dystert trots att vi går mot ljusare tider...
 
harry73
Utan att veta varför dina saker gick sönder, kan jag säga att det hände också mig att flera apparater gick sönder samma dag. Det var när blixten slog ner in i huset.

Kanske det har också hänt hos dig, eller så har du fått nåt annat problem med elnätet som skapar problem hemma hos dig
 
Är du säker att det bara är 1-fas? Är det en stuga eller? Om det var 3-fas kunde man misstänkt nollfel, dvs dålig kontakt på inkommande PEN.
 
Efter lite rådgivning av supporten från elbolaget så tyckte han att jag skulle pröva och byta ut alla 3 huvudsäkringarna trots att ström/spänning finns och att de ser hela ut, vips så är allt frid och fröjd igen så nu skäms man en aning, brukar kolla huvudsäkringar annars om man märker att en fas är borta ex.vis.

Har hela tiden trott att antingen är säkringen hel(full kräm) eller trasig(ingen spänning) så nu vet man, huvudsäkringarna är ju av porslin kan ju nämnas.

Ett stort problem löst och ett djup lättnad trots att det finns så mycket värre problem så tär det iaf på mina svaga nerver :D

Tack för responsen!
 
(y)

(3 säkringar = 3-FAS)
 
Redigerat:
Slugge skrev:
(y)

(3 säkringar = 3-FAS)

Lite slarvigt av mig menade att prylarna går på en fas, du var inne på helt rätt spår iaf :p
 
Tur att du inte han skaffa nya prylar då....(y)
 
Alpha skrev:
Har hela tiden trott att antingen är säkringen hel(full kräm) eller trasig(ingen spänning) så nu vet man, huvudsäkringarna är ju av porslin kan ju nämnas.
Jag skulle nog säga att du har rätt där. Ska nog mycket till innan en säkring är halvtrasig. Dock är det vanligt att "pluppen" inte ramlar ner så att säkringen ser hel ut även fast den gått.

Anledningen till att du får konstiga effekter när en huvudsäkring är borta är att den fas som tappats kan "bakmatas" via trefaslaster som spis och varmvattenberedare. Det kan leda till lustiga effekter som att man exempelvis kan styra taklampan med spisvredet...:eek:
 
Alfredo skrev:
Det kan leda till lustiga effekter som att man exempelvis kan styra taklampan med spisvredet...:eek:
Skulle jag råka ut för det hade jag skitig ner mig! :(

Vi har oxå tre fas och en gång så gick köket på halvfart, då var det just så, att säkring gick. Men efter denna tråd har jag bytt atta säkringar i skåpet. Inte för att det blir bättre men ändå hi hi hi :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.