Som rubriken lyder.
Har läst många trådar här och det är många som rekommenderar Siemens DP brandvarnare som har inbyggd relä kontakt.
Tänkte att jag tar matningen till den från PGM 2 på mitt neo system och sen kopplar jag reläet dubbelbalanserat och aktiverar den ingången som [08] har jag för mig, 24h brand. Men får fel på den sektionen.
Vad gör jag för fel?
Läser man manualen så känns det inte som att man kan koppla på detta viset.
Någon som har mer erfarenhet får gärna förklara.

Tack på förhand.
 
Prova sätta ett motstånd direkt över zoningången. Får du fel? Prova sätt två motstånd i serie. Får du fel? Isf är sektionen enkelbalanserad.
 
Från manualen :
OBS! Sektionstyperna för brand och 24‐timmars drift är alltid
enkelbalanserade NO oavsett val i centralapparaten
 
Hej. Var hittade du det med enkel balanserad?
När du skriver NO skall den verkligen vara Normally Open och inte NC?
Tack
 
Oscar_l skrev:
Hej. Var hittade du det med enkel balanserad?
När du skriver NO skall den verkligen vara Normally Open och inte NC?
Tack
Texten är hämtad från Neo manualen
 
Har labbat lite och får ej till detta. Bara för att vara 100% säker att jag har gjort rätt.
Jag har ställt in neo systemet på att vara dubbelbalanserat för allt och sen ställer jag in 2 stycken ingångar att vara 24timmars brand. Ändrar sig då dessa ingångarna från att vara dubbelbalanserade till enkel balanserande?
För jag kan ej se det i inställningarna nämligen.
Saken är den att jag har 2 stycken Siemens DP721R rökdetektorer och 2 stycken reläsocklar DB702. Skall dessa då kopplas NO?
Förstår inte alls varför dessa 2 sektionerna inte skall vara dubbelbalanserade då dom har samma "typ" av signal som en vanligt deckare eller magnetkontakt.

Startar jag systemet nu så går det en minut och sen startar brandlarmet.
Så något är fel.

Tacksam för svar.
 
Ok. Då har jag missuppfattat det och trott att det alltid är NC. Men eftersom jag har satt sektionen till 24timmars brand så räcker det väl att bara koppla om?
Men skall jag ändå ha 2 motstånd eller bara ett?
Tack
 
Oscar_l skrev:
Ok. Då har jag missuppfattat det och trott att det alltid är NC. Men eftersom jag har satt sektionen till 24timmars brand så räcker det väl att bara koppla om?
Men skall jag ändå ha 2 motstånd eller bara ett?
Tack
Det är inte så lätt att veta, du kör endast med ett slingmotstånd, detta läggs paralellt med relät på din detektor. Så I DSC fall är det ett 5.6K ohm motstånd. I opåverkat tillstånd kommer din slinga mäta 5.6kohm motstånd när du mäter med en multimeter och vid påverkat tillstånd går motståndet ner mot noll då reläet är draget.

Om din sektion vore dubbelbalanserad skulle sektionen opåverkad vara just opåverkad och vid påverkning skulle du få sabotage på slingan. Detta då (återigen DSC) 5.6kohm == stängd sektion, 5.6+5.6kohm == påverkad sektion samt 0kohm == sabotage.

Enkelbalanserade sektioner har fördelen att du i teorin kan ha oändligt antal detektorer på en zoningång men nackdelen är att du inte ser skillnad på sabotage och öppen sektion.
 
Redigerat:
Tack för hjälpen. Har glömt att skriva här på ett tag men nu funkar det!!
Var jag som hade helt missat inkopplingen.
 
Oscar_l skrev:
Tack för hjälpen. Har glömt att skriva här på ett tag men nu funkar det!!
Var jag som hade helt missat inkopplingen.
Ok. Skönt att det fungerar :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.