H
Redaktionen Redaktionen skrev:
Inte tillåtet att dela lägenhet med vän i Stockholm.

Du kan läsa artikeln här: Nekades lägenhet för hon skulle bo med en kompis

Att känna sig kränkt över att inte leva upp till ett grundkrav känns ju väldigt fjantigt. Det är väl så att Stena fastigheter helt enkelt inte vill ha dom båda som kontraktsägare och då räcker inte hennes egna inkomst för den nivå som är satt. Det är väl inte konstigt att man inte accepterar kompisrelationer! Ledsen får man vara men vaf..kränkt...jag blir kränkt å samhällets vägnar av att hon känner sig kränkt.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
harry73
Jag förstår inte hur fastighetsägare tänker. Kärleksrelationer är ju ofta inte heller så långsiktiga. Och hur kan man uppfylla kravet att ha bott ihop under en tid, om man inte tillåts flytta ihop av fastighetsägare.

Krav som inte kan uppfyllas och som inte kan kontrolleras kan man bättre ta bort.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
HerrrG skrev:
Att känna sig kränkt över att inte leva upp till ett grundkrav känns ju väldigt fjantigt. Det är väl så att Stena fastigheter helt enkelt inte vill ha dom båda som kontraktsägare och då räcker inte hennes egna inkomst för den nivå som är satt. Det är väl inte konstigt att man inte accepterar kompisrelationer! Ledsen får man vara men vaf..kränkt...jag blir kränkt å samhällets vägnar av att hon känner sig kränkt.
Varför skulle inte kompisrelationer accepteras? Så länge båda står på kontraktet spelar de väl ingen roll om de är gifta, sambos, kusiner, syskon eller kompisar?

/Krille
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Det är väl skillnad i lagstiftningen också... det finns väl nåt som heter Sambolagen?

Så ja, att man bor med en kompis är inte lika stabilt som en sambo.

/ATW
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Folk med partnerskap och gifta har solidariskt ansvar. Kompisar har inte det. Det kan vara en anledning att inte hyra ut med delat kontrakt.

Vad händer när den ena inte betalar?
Kan den andra vräkas då?

Att bara en av vännerna står för lägenheten gjorde att hyran blev för hög om jag förstått det rätt.

Vet inte hur det är med sambopar. Antar att en måste stå för lägenheten där med. Vilken mardröm annars om man flyttar ifrån ett samboförhållande och inte lyckas krångla sig ur kontraktet.

Ett år efter att ha skiljts kommer krav på hyror från kronkalle... För att man inte haft hjärta att tvinga ut sin före detta på gatan vid uppbrottet.

Frågan är inte så självklart enkel som man tror.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Folk med partnerskap och gifta har solidariskt ansvar. Kompisar har inte det. Det kan vara en anledning att inte hyra ut med delat kontrakt.

Vad händer när den ena inte betalar?
Kan den andra vräkas då?

Att bara en av vännerna står för lägenheten gjorde att hyran blev för hög om jag förstått det rätt.

Vet inte hur det är med sambopar. Antar att en måste stå för lägenheten där med. Vilken mardröm annars om man flyttar ifrån ett samboförhållande och inte lyckas krångla sig ur kontraktet.

Ett år efter att ha skiljts kommer krav på hyror från kronkalle... För att man inte haft hjärta att tvinga ut sin före detta på gatan vid uppbrottet.

Frågan är inte så självklart enkel som man tror.

Mvh Findus
Vad som gäller i fråga om solidariskt ansvar etc styrs ju av avtalet och har ingenting med vem du ligger med att göra. Skriver två parter på ett avtal som säger att de har solidariskt betalningsansvar för en lägenhet så gäller det, oavsett.

Sambos (såna som ligger med varandra) brukar också stå båda på kontraktet, och som du säger, det är ytterst viktigt att man ser till att man tas bort från avtalet om samboskapet tar slut, eftersom man annars är ansvarig för hyrorna - givetvis - eftersom du står på avtalet.

Sambolagen påverkar ytterst lite i detta sammanhang, framförallt eftersom alla de delar som regleras däri är orelevanta när man skriver ett gemensamt avtal med en hyresvärd.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
I så fall skulle jag, om jag var hyresvärd, inte acceptera delade kontrakt med någon som inte är gift eller har registrerat partnerskap. Har full förståelse för värden.

Registrerade relationer har tydligare ansvar mellan parterna.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Det intressanta i sammanhanget är att Stena indirekt registrerar sexuell läggning genom att ha detta kravet, vilket anses som en känslig personuppgift enligt GDPR.

Upplagd för att förlora i rätten, hoppas någon kör!

Stenas info om personuppgiftsbehandling: [länk]
Jag tror knappast att dom nekar par som hyresgäster pga sexuell läggning utan i dom här fallen handlar det om att de sökande uppgivit att de är vänner och inte ett kärlekspar och därför nekas dom stå på kontraktet båda två, vad de har för sexuell läggning är oväsentligt.
 
J jonko skrev:
Jag tror knappast att dom nekar par som hyresgäster pga sexuell läggning utan i dom här fallen handlar det om att de sökande uppgivit att de är vänner och inte ett kärlekspar och därför nekas dom stå på kontraktet båda två, vad de har för sexuell läggning är oväsentligt.
Du missförstod mig till 100%.

Men, om du frågar om någon är ett kärlekspar eller om de är ett kompispar, visst får du eventuellt veta deras sexuella läggning i så fall? Det är en uppgift som de inte får lov att behandla.

Det hade, givetvis, inte heller varit lagligt att diskriminera och inte ge lägenheter baserat på sexuell läggning, men det är inte det som händer i detta fallet, riktigt.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
H
AndersPS AndersPS skrev:
Du missförstod mig till 100%.

Men, om du frågar om någon är ett kärlekspar eller om de är ett kompispar, visst får du eventuellt veta deras sexuella läggning i så fall? Det är en uppgift som de inte får lov att behandla.

Det hade, givetvis, inte heller varit lagligt att diskriminera och inte ge lägenheter baserat på sexuell läggning, men det är inte det som händer i detta fallet, riktigt.

Men du, du vet att du snackar smörja och lägg bara ner... det är såklart ingen som registrerar sexuella läggningar. Det man har som krav är väl att om man skall bo flera i bostaden och, förmodligen, dela kontraktet med någon så skall man kunna uppvisa att man har gemensam ekonomi. Jag är nästan säker på att tjejen i det här ärendet har räknat med sin kompis som medsökande och då har hennes ekonomi slagits ihop med tjejens och dom har därmed blivit kvalificerade till lägenheten.

Tycker du det är orimligt att man då vill ha en säkerhet att personerna är försörjningspliktiga för varandra?
 
Om jag vore hyresvärd, så skulle jag snarare lägga in att två vänner kommer att ha varsina vänner på besök, var och en mer eller mindre tillfälliga sambos, barn osv. Det ger alltså en större risk för överbefolkning av lägenheten
 
HerrrG skrev:
Men du, du vet att du snackar smörja och lägg bara ner... det är såklart ingen som registrerar sexuella läggningar. Det man har som krav är väl att om man skall bo flera i bostaden och, förmodligen, dela kontraktet med någon så skall man kunna uppvisa att man har gemensam ekonomi. Jag är nästan säker på att tjejen i det här ärendet har räknat med sin kompis som medsökande och då har hennes ekonomi slagits ihop med tjejens och dom har därmed blivit kvalificerade till lägenheten.

Tycker du det är orimligt att man då vill ha en säkerhet att personerna är försörjningspliktiga för varandra?
Smörja eller inte, lagen ser ut så.

Det handlar inte om att vara försörjningspliktiga mot varandra, eftersom det löser man i hyresavtalet. Har själv delat lägenhet med flera personer och allting som reglerar betalning står självklart i hyresavtalet.

Däremot handlar det om att fastighetsägarna vet, att det är stökigare, antagligen festas mer precis som när studenter delar lägenheter, oftast blir kortare uthyrningar för plötsligt har tjejens kompis träffat en partner och ska flytta och vill hon skriva om kontraktet osv osv. Ur det perspektivet förstår jag hyresvärdens lösning.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Du missförstod mig till 100%.

Men, om du frågar om någon är ett kärlekspar eller om de är ett kompispar, visst får du eventuellt veta deras sexuella läggning i så fall? Det är en uppgift som de inte får lov att behandla.

Det hade, givetvis, inte heller varit lagligt att diskriminera och inte ge lägenheter baserat på sexuell läggning, men det är inte det som händer i detta fallet, riktigt.
Nej, att två män/kvinnor vill bo tillsammans som vänner har inget med deras sexualitet att göra utan enbart med vilken typ av relation de har (vänskap i det här fallet). Det skulle ju tom kunna vara så att den ena är heterosexuell och den andra homosexuell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.