Hej
Jag har ett par frågor om installation av diskmaskin.
Jag bor i lägenhetshus, på 2 rok. min hyresvärd nekade mig till att få installera en diskmaskin i köket. Jag hade tänkt ha en fristående diskmaskin. Vattentillförsel är fördraget från vattenblandaren, jordat eluttag finns tillgängligt (inte direkt bakom, vilket är bra). Men hyresvärden säger att diskmaskinen måste ligga på en separat jordfelsbrytare. Jag har aldrig hört att man instalerat en separat jordfelsbrytare enbart för en diskmaskin eller kök? standrad är ju att man har 1st för lägenheten (vilket finns). Att sätta en portabel i eluttaget var heller inte tillåtet..

Han hävdar även att det inte finns någon plats. men jag har en hel vägg som är fri, men då drar jag vattenslangen runt rummet till vattenblandaren (4m slang). alt. tar bort bestik lådorna för att få plats direkt vid vattenblandaren.

Vad är konsekvenserna om jag instalerar en diskmaskin ändå?
varför skulle en separat jordfelsbrytare behövas?

Tack på förhand! :)
 
I en hyreslägenhet får du inte installera diskmaskin utan värdens tillstånd. Skälet är nog främst att det finns en risk för skador och att värden ska ges möjlighet att bedöma detta. Om du får nej till installation finns en möjlighet att gå vidare till hyresnämnden för avgörande.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Jag har frågat hyresvärden om bänkdiskmaskin, problemet är att det inte heller får plats. Då måste jag riva ner en lampa med eluttag som sitter ovanför bänken, han har inte svarat än om det är ok. Avloppet ska fungera bra eftersom det inte är någon annan höjdskillnad än normalt. Jag är i extra behov av diskmaskin eftersom jag kommer starta en firma som kräver viss matlaging hemifrån. Tack för svaren!
Tror ni nämnden beslutar nej pga lång rördragning? Förstår någon argumentet flr separat jordfelsbrytare ?
 
A
4m avloppsslang är längre än vad som tillverkarna tror fungerar.
risken för utebliven tömning och framtida förstoppningar är inte obetydlig
 
Ok, det är faktiskt ett argument. Om jag drar rören tvärs över köket, så blir slangen 2m istället. Men då får man lägga en tröskel/rör för att skydda slangen när man går där. Tror ni det är ok? Tack för svaren de hjälper faktiskt :)
 
Hade jag varit hyresvärden hade jag definitivt nekat vanlig diskmaskin med dessa förutsättningar. Två meter rör mitt över golvet är inte något som lockar. Däremot hade jag nog kunnat gå med på bänkdiskmaskin om du står för kostnaden att en elektriker flyttar/monterar bort bänkbelysningen.
 
J julius94 skrev:
Förstår någon argumentet för separat jordfelsbrytare?
Nej, absolut inte!
Det tror jag inte någon har, så det verkar snarast vare ett hitte-på-krav för att stoppa dina planer.
Vi har en JFB för bostadshusen, och vardera en för stall och garage.
 
Det kan vara ett missförstånd, att man menar att diskmaskin bör ligga på en egen säkring
 
  • Gilla
Klockarnäs
  • Laddar…
Tycker ändå det är konstigt att den inte kan ligga på en av kökets 10Amp säkringar isåfall. Känns som påhitt
 
Dheri Dheri skrev:
Hade jag varit hyresvärden hade jag definitivt nekat vanlig diskmaskin med dessa förutsättningar. Två meter rör mitt över golvet är inte något som lockar. Däremot hade jag nog kunnat gå med på bänkdiskmaskin om du står för kostnaden att en elektriker flyttar/monterar bort bänkbelysningen.
Känns det lika illa med fristående diskmaskin efter du sett den här bilden?
Köket är litet, tänkte ha den under bordet till vänster. Bordet är höj sänkbart. Efter mattkanten finns en vägg. Fördraget vatten och förberedd avloppskoppling finns i det större skåpet till höger.
 
  • Köksgolv med blåvit matta, bordskant, stolsben och köksskåp, plats för diskmaskin till vänster.
Som sagt det finns en "regel", eller snarare rekommendation att en DM skall ligga på en egen säkring. Det är mer på nivån att vid nybygge, eller större köksrenovering så bör man dra fram egen el till maskinen. Detta eftersom maskinen drar så mycket el vid drift, att det inte går att samtidigt ex. köra en kaffebryggare eller vattenkokare på samma säkring. Så det kan vara ett missförstånd om egen jordfelsbrytare.

Näe jag ser bilden på köket, så misstänker jag att du har en lägenhet med enfas 25A matning, med 20A till spisen? I så fall finns det även risk att huvudsäkringen löser ut om du kör spis och DM samtidigt.
 
Hyresvärden är nog mer orolig för vattenskador då det inte går att få till en vettig installation i ditt kök.
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.