HEj!

I mitt husw har folk byggt på vinden, på 80-talet. Men idag säger styrelsen "Nej" till vindsbygge.

Om man vill lobba lite för att byta styrelsen och kanske få en bättre hur gör man då? Jag vet att många är missnöjda med dem så intresse finns nog.

Hur gör man det utan att ta felsteg och trampa på ömma tår? Skall jag skicka brev till alla och fråga vilka som vill byta?

Och om man vill byta, vem skall ta deras plaster? vi är en jätteliten föreningen och det är svårt antar jag att fylla dem.

Jag kan inget styrelser.

 
Det bästa är väl ändå att ta upp detta med valberedningen.

Det finns dock inget som säger att styrelsen (föreningen) MÅSTE sälja råvinden till dig. Det är de som avgör sådant, inte du.
 
Litet sidestep kanske

Styrelsen har mycket liten makt i denna fråga!!

Försäljning av fast egendom beslutar stämman om, dvs du och dina grannar. Lite beroende hur era stadgar är utformade ger dig förutsättning för att köpa vinden. Ofta krävs det kvalificerad majoritet dvs 2/3 av rösterna i stämman.

Sen är det en annan fråga hur många av dina grannar som ser upp till styrelsen och tror att de är den enda beslutande organet i föreningen.

Mitt tips är att inte lägga ner energi på att byta ut styrelsen, blir bara en massa pajkastning. Satsa istället på att sammankalla ett informationsmöte angående vindsfrågan. Inför detta arbeta fram ett realistiskt förslag med fördelar och nackdelar med projektet (ökade inkomster, högre uppvärmningskostnader osv), vad du är villig att betala (marknadspris- ca 20' kr/kvm i byggkostnad brukar vara rimligt) och hur månadskostnade kommer att förändras för samtliga br-innehavare. Ingen kan hindra dig från att ha ett sådant informationsmöte, beroende på vilken respons du får på mötet kan du sen inför nästa årsstämma komma med en motion på ärendet, då med en realisktisk chans att få genom förslaget.

Så vi har gjort i vår förening i alla fall!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.