Var just och isolerade runt sjöpumpen som vi vill kunma köra ett tag till, men upptäckte ett skumt problem. Tryckmätaren har slagit ifrån snabbt sista tiden, så jag var beredd att pumpa upp hydropressen, men...
Tryckmätare med nålen vid noll på en blå pump, undrar om funktionfel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätaren står under piggen vid nollan. När jag tömmer så faller nålen fort till en "nollposition" i stort sett rakt ner. Trycker jag upp igen slår den mot piggen ett par sekunder innan pumpen slår ifrån.

Hur har det här hänt och hur löser jag det? Pumpdetaljer enligt nedan.
Specifikationsetikett på en Rinrkaby Rör-Sweden elektropump med teknisk data som volym, spänning och frekvens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Backventilen i sjön otät, vattnet vill gå tillbaka och det blir ett vacum som visar noll. samt att det kanske är en trasig blåsa i kärlet,
då blir det start och stopp nästan direkt, sitter en luftventil på kärlet ( samma sort som en bilventil ) kär upp tryck och peta lite på ventilen, ska pysa till med luft, ingen luft prova med att fylla på till ca 1,5 bar, kommer det vatten bara att byta kärl
 
För att slippa bada kan en backventil sättas direkt vid pumpens sugsida, fungerar lika bra som den i sjön
 

Bästa svaret

Eftersom den tycks ha hoppat över ändstoppet ( vid 0 ) eller gått varvet runt, så återstår väl inget annat än att öppna upp mätaren och kolla varför. Jag råkade ut för nästan samma sak för några år sedan och då hade mätaren frusit sönder inuti , så det var bara att byta ut den :( .
 
J jonaserik skrev:
För att slippa bada kan en backventil sättas direkt vid pumpens sugsida, fungerar lika bra som den i sjön
Men då kan det bli problem att fylla sugslangen om man inte har vattnet står kvar i slangen hela vintern och framför allt har tryck på pumpsidan.
 
Röstar också på sönderfrusen manometer. Då kan den fastna på ett annat startläge än noll. Kostar typ 40kr på rinkaby rör för en ny.
 
Tack för alla svar!
Frusen manometer låter mest troligt. Vi har redan haft en del frost här. Får sätta in en liten lampa att värma också.
 
En tilläggsfråga - när jag ändå är på denna tråden - vad är korrekt "mottryck" i gummiblåsan i en hydropress - dvs pump monterad på en rostfri tank (25l cirka?). På min pump finns angivna min och max pumphöjder angivna - precis som på bilden i början av denna tråden. Jag har för mig att maxhöjd är angiven till 52 m precis som för Bertrams Rinkaby pump. Detta betyder väl då 52 m vattenpelare = 5,2 bar, eller hur? Skall jag då pumpa upp gummiblåsan till strax under 5,2 bar eller ska jag lägga mig mellan min vattenpelarhöjd - motsv 2,7 bar och max - 5,2 bar - tex på 4 bar? Är det trial and error som gäller här (tills gummiblåsan smäller!? ;-) ) eller känner någon till nån bra tumregel här.
Sorry om just denna fråga hanterats någon annan stans i detta utmärka forum - men jag kunde inte hitta nåt på direkt sökning - hamnade här som "bästa träff". Fint om nån kan svara lite snabbt - tänkte vattna en del i morron - torrt som fnöske här nere i Österlen.
Tack på förhand!
"Mickan"
 
Generellt brukar det väl vara 1,5 bar "preload" som gäller i en hydropress.
 
Oj! Så lite! Men tack Myckling - jag ska prova genast - fastän timmen är sen....;-)
 
Förresten - gäller ditt förslag på 1,5 bar i gummiblåsan vid tom - helt tömd pump? Kanske var en dum fråga - börjar bli trött....
 
Ja precis. Stäng pumpen och öppna kran till det slutar rinna vatten. Stäng kranen igen och fyll luft till 1,5 bar. Starta pumpen igen.
 
  • Älska
MickanV
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.