Funderade på att sätta in en vattenmätare då jag är lite nyfiken på hur mycket vi gör av med även om vi har egen vattentäkt.

Har R32-gänga ut från hydroforen och vattenmätare som jag tittat på, de lite mindre, är med R20-gänga (finns för 2-300 kr från Tyskland).
Gör det mycket för flödet om en så liten del som de 15 cm som vattenmätaren är på är av mindre dimension?
Har lantbruk och 40mm PEM till alla byggnader så den hära vattenmätaren skulle suttit framför dem alltså, så att jag mäter all vattenförbrukning.
 
Det kan du normalt bortse från tack vare den korta sträckan dimensionen är reducerad. Bör bara ge några tiondels bar även vid flöden i det härad som kan ses som ganska högt i ditt fall. Om du hittar mätare DN25 stämmer det ännu bättre mot tumreglerna i såna här fall dvs armaturer ett steg mindre i anslutning.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Sedan beror ju mycket hur den ser ut innuti, hur mycket stryper mätmekanismen.
Min mätare ska släppa genom 1800 liter per timme.

Protte
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Okay, de som jag kollat på är märkta Qn 2,5 vilket jag har tolkat som 2,5 kubikmeter per timme i normalflöde. Finns även 1,5: or, hur som helst är det mer än vad vi gör av med per dygn så det lär då inte bli något problem.

Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.