Meningen med denna tråd är att alla ska lägga här sina egna NEGATIVA erfarenheter om säljare, hustillverkare och entreprenaden. Ange i vilket del av landet du bygger för att det finns lokala variationer.
 
Inga Myresjöhuskunder här inte !!!!
 
Känns ju tryggt att gå i nybyggartankar...

Eller är det kanske så att alla här på forumet har lärt sig så mycket innan de sätter igång att de inte upplever något negativt?

De andra ("en kompis till mig.." och "vi vet några som...") kanske inte hittar hit?

Hmmm... Jag tycker i alla fall det vore bättre att lära av andras misstag än att göra egna, så kom igen nu!

Glöm inte att en av forumets regler är att svara på frågor som du kan... javascript:wink()
 
???
Ja, jag har ju lagt ut mina negativa erfarenheter under tråden "Sverige Stugan, bra eller dålig?" under HUSTILLVERKARE!

Det har nu gått så långt att jag lämnat över till en advokat då motparten beter sig oetiskt mot kund och har byggt och konstruerat vissa fel i byggprocessen. Håller på med hemsidan, vilket jag är ganska dålig på att få ut på nätet, tyvärr. Där berättar jag hela historien och lägger ut bilder och så mycket info jag kan!

Återkommer när den är klar och informerar här och under tråden "Hemsidor" och tråden "Hemsidesträngen"

Helena med ......... :(
Sverige Stugan
 
Vill bara lyfta upp den här tråden lite så den inte glöms bort.....
 
Halland - aldrig Västkuststugan då de försökte att sälja tomter och lovade att "huset kommer att stå där till hösten" fast de visste om att kommunen inte hade ännu inte gjort några utgrävningar. Sannolikheten för fynd var ganska stor då stadskartan var full med arkeologiska märken, men det struntade hon i.......

Handpenningen "trollades" bort på något sätt när vi visade tveksamhet, men det fick oss att lägga benen på ryggen.

Vad jag vet så har de inte byggt ännu och detta skulle alltså varit klart förra hösten....
 
Var ute på nätet och letade "svarta företag" för jobbets räkning. Jag hittade då länkar till "Helena SverigeStugans" hemsida på ett flertal ställen...bra att det snabbt sprider sig hur detta företag är.. 8)
 
SÖDERMANLAND-EKSJÖHUS-SÖDERTÄLJEKONTORET.

Våran säljare lyckades inte ändra ritningen efter våran önskemål plus att han lade dit sånt som han tyckte.
Trots på pekande " så vill vi inte ha, utan så här " så fanns det fortfarande kvar på nästa ritning. >:(

Inte heller fick vi den info och broschyrer vi ville ha " INNNAN " vi skrev på .

Trots påpekande " att fixar du inte ritningen till nästa möte så kommer vi troligtvis hoppa av".
Så var det inte ändrat på ritningen nästa gång vi kom, ??? frågor vi bett honom kolla upp hade han inget svar på.( nu har vi strular i snart 3 månader )

Vi ringde då Eksjöhus på huvudkontoret och klagade, där fick vi direkt svar på vissa frågor, och undran om dom skulle ta upp våra synpunkter med säljaren, Självklart JA ( svarade vi ) så att du inte bara får en vinkel på ärendet.

Det resulterade att säljaren ansåg att våra personkemi inte stämmde och avslutade vårat husprojekt hos honom.

Vi ringde då Eksjöhus i Nyköping och har nu fått en ( i våran ögon ) BRA säljare. ;D

(Huvudkontoret i Eksjöhus ska också ha en eloge ;))

Bör nämnas att det enda som saknades var att få dokument med priser ( avdrag ) om vi tog och anskaffade viss utrustning själva och schyssta ritningar så hade vi skrivit på. ( trots allt strul.)

Nu känns det bara bra att vi inte fortsatte med Södertälje kontoret.
 
Vi har haft så mycket strul med våra entreprenörer, huset är fortfarande inte helt klart 2,5 månader efter inflyttning. Huset var inte heller klart till slutbesiktningen, medvetet tror vi... Dock skall vi nu begära en särskild besiktning så att alla fel kommer med och åtgärdas!!! Vi skall aldrig bygga hus på det här sättet igen, delad entreprenad.
 
Vill bara utfärda en stor VARNING och AKTSAMHET om man har med MJÖBÄCKSVILLAN att göra! Dom har byggt vårat hus i Sthlms trakten...och det har bara varit problem från början till slut! Från arbetsledare som inte tagit sitt fulla ansvar till hantverkare som har varit helt inkompetenta och urusla. Sen har vi haft en hel del besiktningsanmärkningar som inte blivit åtgärdade långt utanför tidsramarna och till råga på allt så har dom mage att ta in jurist som försök att håva in de sista pengarna vi haft innestående...när det hela tiden är dom som inte uppfyllt sitt kontraktsåtagande. Vi har hela tiden fått stöta på för att överhuvudtaget saker och ting ska bli gjort. URDÅLIGT!!! Som kund är vi MISSNÖJDA till 1000. Detta har nu pågått i några år...så vi är bra less att ha att göra med dom! Största problemet har nog varit arb.ledaren...men ingen annan på företaget har ju heller verkat vilja reda upp det så att vi som kund ska bli nöjda!


Så gå inte på deras "glassiga" löften i broschyrer! Om du mot förmodan ändå ska göra en "affär" med dom...Var väldigt noga med följande:

- Vid kontraktsskrivandet se till att säljaren verkligen skriver ner alla detaljer som ni muntligen kommer överens om, så att inget är oklart i själva kontraktet vid byggandet och när arb.ledare tar över.
- Vid all kontakt med företaget...se till att det sker via brev/mail...så att du har allt svart på vitt...Muntliga överenskommelser är inget att lita på!
- Ha även koll på hur dom fakturerar! Vi märkte nämligen att vi hade blivit debiterade förseningsränta på nästan samtliga delinbetalningar. När det i kontraktet står att det ska betalas inom 10 dagar från att kund fått fakturan...så gjorde Mjöbäcksvillan som så att dom räknade från det datum dom skrivit ut den...Innan den då nått oss som kund så hade det ju gått någon/några dagar. FRÄCKT SÅ IN I NORDEN!!

Skulle kunna skriva en hel rysare om vad vi fått upplevt...men för tillfället så orkar jag inte. Har varit så jobbigt...så nu vill man bara glömma. Men tyvärr så är vi inte riktigt färdiga med dom ännu...Det är en liten "detalj" kvar för dom att åtgärda...Ska bli intressant att se hur låååång tid det kommer att ta....*suck*

Man lär så länge man lever!
 
:(
Men varför lär sig inte företagen så länge dom håller på?
Är det för att vi inte orkar utan bara vill glömma eländet och gå vidare? Det tror jag !
Man blir ju bara så förtvivlad att de har mage/makten att trycka ner en i skorna på det här sättet!

Har varit hos min advokat, som nu formulerar en stämningsansökan. Jag kommer också att gå in till rättsenheterna och leta fram domar om husentreprenader mm och sedan tänker jag försöka läsa dem och ev. se till att hänvisningar finns på Forumet. Då kanske vi kan "vifta" med domarna och visa att vi är informerade nog att ta tag i saken om så behövs!
Vi husbyggare skulle verkligen behöva en instans som hjälpte oss, men när man är klar, så finns Villaägarnas Riksförbund med goda råd etc. Kämpa på och tappa inte glöden..... det är dom inte värda!
;)

Helena med .......
Sverige Stugan
 
Håller med Pegasus

Bygg för sjutton inte med Mjöbäcksvillan (Vi byggde i Jönköping)
Med tanke på alla fel vi haft och som dom konstaterat och lovat att fixa (Men dom har nu gjort sig helt onåbara)
Bygger du med dom ändå, spela in allt och mät plattan när den är gjuten, får fela 2 mm på 2 meter.

/Mvh
 
Skapligt trådlyft, rekord? ;)
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
Du är bara avensjuk? ;-) kollade inte datum när jag skrev. Dock visar detta att dom fortfarande inte sköter sig ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.