Föregående bostadsrättsinnehavare i min kära mors lägenhet har utformat frånluften på ett sätt som nu har fått nedslag vid senaste OVK. Jag funderar lite över hur man snyggast och bäst löser detta, samt att det går igenom vid nästkommande besiktning.

Självklart ska ett riktigt frånluftsdon monteras men frågan är hur man gör det bäst nu när taket är nedsänkt något. Att riva ned taket känns inte som ett alternativ.

Vad jag tänker mig är att man endast jackar ur taket med en multisåg (typ Fein) och gör plats för donet. Därefter gör man en liten smyg av mdf eller liknande. Alternativt att man bygger en typ av låda på taket och monterar en 90 graders rörböj och sätter donet nedåt. Alternativ två känns dock som ett överarbete.

Hur skulle ni ha gjort för att få till en enkel och smidig lösning?
 
  • Vit kaklad vägg med rund ventilation i hörnet nära taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk på att det behöver finnas utrymme för att rensa och flödesmäta.
 
B Bigfoot skrev:
Tänk på att det behöver finnas utrymme för att rensa och flödesmäta.
Hur mycket utrymme behöver vara framför donet?
 
Redigerat:
H Handell skrev:
Föregående bostadsrättsinnehavare i min kära mors lägenhet har utformat frånluften på ett sätt som nu har fått nedslag vid senaste OVK. Jag funderar lite över hur man snyggast och bäst löser detta, samt att det går igenom vid nästkommande besiktning.

Självklart ska ett riktigt frånluftsdon monteras men frågan är hur man gör det bäst nu när taket är nedsänkt något. Att riva ned taket känns inte som ett alternativ.

Vad jag tänker mig är att man endast jackar ur taket med en multisåg (typ Fein) och gör plats för donet. Därefter gör man en liten smyg av mdf eller liknande. Alternativt att man bygger en typ av låda på taket och monterar en 90 graders rörböj och sätter donet nedåt. Alternativ två känns dock som ett överarbete.

Hur skulle ni ha gjort för att få till en enkel och smidig lösning?
Det beror på ifall du har självdragsventilation eller om det finns en frånluftsfläkt.

Är det självdrag handlar det dels om att du inte får minska storleken på ventilationsöppningen för mycket, så hade du ett hål in i skorstenen som var 14x14cm så behöver det vara rimligt i närheten av det.
Sen täcker du öppningen med ett galler liknande det som sitter eller en tallriksventil, inga moderna kontrolldon med snurrbar kägla i mitten.
Del två handlar om att man behöver kunna ta bort donet och göra rent bakom.

Så om det är självdrag kan det räcka med att sätta dit ett galler som är demonterbart ifall inte för mycket av öppningen är bakom taket, isf behöver du såga bort en remsa av taket.

Är det ett mekaniskt system behöver du kunna få dit ett modernt ventilationsdon med snurrbar kägla i mitten av samma storlek som röret bakom gallret, enklast är nog då att skaffa en 90 graders böj, såga bort så mkt av taket som behövs för att få dit den och sätta donet underifrån istället.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En luftflödesmätare kan t.ex. se ut så här: [länk]
så en sån måste ju få plats med marginal.
Don som inte går att mäta med tratt mäts med tryckmätare mot k-faktor. Är samma sak när kanaler och don hänger fritt i taket så man inte har någon vägg bakom att täta mot, så alla som är ute och jobbar bör ha utrustning för det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS
V vinylskiva skrev:
Don som inte går att mäta med tratt mäts med tryckmätare mot k-faktor. Är samma sak när kanaler och don hänger fritt i taket så man inte har någon vägg bakom att täta mot, så alla som är ute och jobbar bör ha utrustning för det.
Jag vet inte, men det har då inte sett ut som att de som gjort OVK här (2 gånger) har haft något annat än tratten med sig. Jag har ett frånluftsdon i takanslutningen ovanför ett överskåp och eftersom takanslutningen är i nivå med skåpstommen måste man öppna skåpluckorna för att kunna trycka tratten mot takanslutningen men då får man undre delen av tratten över en hylla. Första gången bad killen om en skiva att hålla så den täckte hyllan för att få en stor yta att trycka tratten mot och andra gången hade jag tagit fram en kartongskiva för att göra samma sak men den killen tyckte att det var tillräckligt bra att mäta ovanpå skåpluckorna och sen gissa lite om hur mycket luft som smet in på sidan av tratten.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte, men det har då inte sett ut som att de som gjort OVK här (2 gånger) har haft något annat än tratten med sig. Jag har ett frånluftsdon i takanslutningen ovanför ett överskåp och eftersom takanslutningen är i nivå med skåpstommen måste man öppna skåpluckorna för att kunna trycka tratten mot takanslutningen men då får man undre delen av tratten över en hylla. Första gången bad killen om en skiva att hålla så den täckte hyllan för att få en stor yta att trycka tratten mot och andra gången hade jag tagit fram en kartongskiva för att göra samma sak men den killen tyckte att det var tillräckligt bra att mäta ovanpå skåpluckorna och sen gissa lite om hur mycket luft som smet in på sidan av tratten.
Det är ganska oseriöst, men kvaliten kan nog variera tyvärr. Är det en mindre firma kanske det spelar in att en vanlig swema tryckmätare med lite mätsonder till går på 20-30k.
Men då lär dom inte skriva så mycket anmärkningar på dåliga luftflöden om dom inte kan mäta ordentligt.
 
BirgitS
V vinylskiva skrev:
Det är ganska oseriöst, men kvaliten kan nog variera tyvärr. Är det en mindre firma kanske det spelar in att en vanlig swema tryckmätare med lite mätsonder till går på 20-30k.
Men då lär dom inte skriva så mycket anmärkningar på dåliga luftflöden om dom inte kan mäta ordentligt.
Det har känts som att mätkillarna inte har varit angelägna om att göra ett bra jobb utan bara göra det som är absolut nödvändigt för att fylla i protokollet. Däremot ett tag innan OVK nr 2 så var en ventilationsexpert från samma företag runt och kontrollerade alla lägenheter för att se till att OVK verkligen skulle gå igenom och det var ju en mycket noggrann person som även kollade upp att tilluftsventilerna var öppna och att det var lagom mycket undertryck i lägenheterna.
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
Du ska återställa luftflödet. hålet ska vara lika stort som innan.
 
Såhär blev det till slut.
 
  • Vitt hörnrum med kakel, trädetaljer, inbyggt takljus. Enkel, ren design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
minitoy och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.