E
Hej!

Planerar bygget av mitt uterum som är på ingång från Willab och har bläddrat igenom många trådar här för att söka svar men utan resultat.

Hur har ni löst det med tätningen mellan skena och altan?
Spåret jag är inne på är att regla upp min befintliga altan och montera skenor samt stolpar direkt på reglarna. Sedan slänger jag in trall inne i uterummet och utanför (så att det blir två sektioner i trallen).
Har svårt att se hur vattnet skulle kunna ta sig från trallen på utsidan till ned under skenan på reglarna och sedan upp igen på trallen inne i uterummet? Samtidigt slipper man också snubbla på tröskeln som annars blir.

Finns det tips på någon smartare lösning?
Har sett att vissa har använt sig av någon slags plåt som de satt under skenan. Någon som har koll på hur den är utformad? Något man kan göra själv eller är det plåtslagare som gäller för den biten?

Tack på förhand!
 
Jag efter monterade mitt uterum på bef trall och då tog jag bort en trallbräda och slipper på så sätt snubbelkant. Vad gäller regna in finns det någon ingen risk där trall ligger åt samma håll som skenan. Däremot om en skena korsa trall och ligger ovanpå blir det lätt hänt.
Så har jag tyvärr på ett parti vilket är lite struligare att ändra på bef trall.


Hade jag byggt nytt hade jag garanterat sänkt ner skenan ner på reglarna. Samlar lite skit men går lätt med borste eller dammsugare. Skönt o slippa snubbel.
 
E
Tack Jkrister för svar!

Slutade med att jag rev upp befintlig trall, reglade för uterummet och separerade trallen från uterummet så att det blev en egen sektion samt isolerade. Sedan satte jag en vikt plåt som jag beställde av lokala plåtslagaren mellan skena och trall för att vatten inte ska tränga in.
 
E EI60 skrev:
Tack Jkrister för svar!

Slutade med att jag rev upp befintlig trall, reglade för uterummet och separerade trallen från uterummet så att det blev en egen sektion samt isolerade. Sedan satte jag en vikt plåt som jag beställde av lokala plåtslagaren mellan skena och trall för att vatten inte ska tränga in.
Har du några bilder på hur du löste det? Både nedsönkning och isolering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.