Jag har nedsänkt tak i mitt badrum, i det nedsänkta taket sitter en lampa. Det finns ingen kopplingsdosa till den lampan utan sladden går direkt från väggen så att säga. (den ligger inte i något rör, får det ens vara så i ett badrum?

Jag har bifogat en bild på hur det ser ut, om man tittar i bakgrunden så ser man hur den vita kabeln är uppsatt med tiewraps på vattenledningarna. Ber om ursäkt för bildkvaliteten. innertak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
).

Jag skulle vilja ha en badrumsfläkt monterad i badrummets ventilationsrör som sitter i taket cirka ~60 cm från lampan.

Hur fungerar det om jag vill ha ström från lampans elkabel till fläkten? Knipsar man av kabeln till lampan och sen använder sig av en badrumssäker kopplingsdosa och sen drar en kabel till lampan och en vidare till fläkten?

Och hur gör man isf med kopplingsdosan? Måste den sitta monterad på något speciellt vis? För jag antar att det inte är tillåter att bara lägga den på innertaket.

(OBS: Jag tänker ta hjälp av någon kunnig men är nyfiken på hur det hela fungerar) :)
 
PalleKula skrev:
Jag har nedsänkt tak i mitt badrum, i det nedsänkta taket sitter en lampa. Det finns ingen kopplingsdosa till den lampan utan sladden går direkt från väggen så att säga. (den ligger inte i något rör, får det ens vara så i ett badrum?

Jag har bifogat en bild på hur det ser ut, om man tittar i bakgrunden så ser man hur den vita kabeln är uppsatt med tiewraps på vattenledningarna. Ber om ursäkt för bildkvaliteten.

Jag skulle vilja ha en badrumsfläkt monterad i badrummets ventilationsrör som sitter i taket cirka ~60 cm från lampan.

Hur fungerar det om jag vill ha ström från lampans elkabel till fläkten? Knipsar man av kabeln till lampan och sen använder sig av en badrumssäker kopplingsdosa och sen drar en kabel till lampan och en vidare till fläkten?

Och hur gör man isf med kopplingsdosan? Måste den sitta monterad på något speciellt vis? För jag antar att det inte är tillåter att bara lägga den på innertaket.

(OBS: Jag tänker ta hjälp av någon kunnig men är nyfiken på hur det hela fungerar) :)
Det går säkert bra att göra som du tänkt. Var och hur en dosa monteras bäst kan den kunnige du tänkt ta hjälp av berätta för dig.
Ser ut att vara ett undertak ala kontorslokal där man kan lyfta skivorna åt sidan. I så fall är det förmodligen smidigast att skruva fast dosan rakt upp i betongtaket så kommer man lätt åt den rakt underifrån sedan.

Tänk dock på att matningen i den där kabeln försvinner när du släcker på strömbrytaren. Fläkten kommer alltså att stanna så fort du släcker lyset. Det bästa vore att försöka få fram en egen matning till fläkten som inte går via samma strömbrytare som lampan.
Då kan du ha en fuktstyrd fläkt som fortsätter att gå tills dess att all fukt ventilerats ut, trots att du lämnat rummet och släckt belysningen.
 
Kabeln som går till lampan, hur ser det ut i andra änden? Om där sitter en dosa så vore det troligen bättre att försöka koppla in sig där för fläkten.
 
Jag får magkänslan att du bor i lägenhet!? Då har du kanske inte ett elproblem utan ett ventilationsproblem.. Det är långt i från säkert att det är lämpligt att montera en fläkt. Delar ditt badrum imkanal med andra lägenheter kan du inte (och lär inte få för föreningen) montera någon fläkt då en sådan kan trycka iväg den fuktiga luften från ditt badrum in till grannens badrum, istället för ut.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.