Jag har tänkt montera en symaskin nedsänkt i ett gammalt köksbord och behöver lite tips.....

Någon som har gjort något liknande och som kan hjälpa mig att hoppa över dom största misstagen :surprised:

Gärna bilder om det är någon som har.....:confused:
 
Industrimaskiner (Pfaff, Juki etc) är ju alltid nedsänkta i ett arbetsbord. De är ofta upphängda på en axel så man kan tippa dem.

Om det är en vanlig hushållsmaskin så tror jag att det enda raka är att göra en nedsänkt hylla som du ställer maskinen på. Tänk på att du måste kunna öppna luckan till undertråden (och andra reglage), att du ska ha plats för knäna och att inte sätta maskinen för långt in. Sätt antingen maskinen i kanten på bordet eller gör en urgröpning för magen.
 
Nyfniken skrev:
Industrimaskiner (Pfaff, Juki etc) är ju alltid nedsänkta i ett arbetsbord. De är ofta upphängda på en axel så man kan tippa dem.

Om det är en vanlig hushållsmaskin så tror jag att det enda raka är att göra en nedsänkt hylla som du ställer maskinen på. Tänk på att du måste kunna öppna luckan till undertråden (och andra reglage), att du ska ha plats för knäna och att inte sätta maskinen för långt in. Sätt antingen maskinen i kanten på bordet eller gör en urgröpning för magen.
Japp..en hushållsmaskin är det som är aktuell.....hade tänkt såga ur en passbit runt maskinen som ska gå att lyfta bort för undertråd och liknade......
Ska den sitta förskjuten åt något håll på bordet eller ska den sitta i mitten (i sidled alltså) ?
 
Enk Projektet skrev:
Ska den sitta förskjuten åt något håll på bordet eller ska den sitta i mitten (i sidled alltså) ?
Normalt har man en stor arbetsyta till vänster om maskinen (maskinen sitter till höger i bordet alltså). Men det är olika och beror på hur maskinen ser ut och vad den ska användas till.

Vad har du tänkt sy för något?
 
Tänk på att materialet runt symaskinen skall vara beskaffat så att det blir en bra "glidyta". På symaskinsbord kan man köpa specialpassade bitar i plexiglas till de flesta symaskinsmodeller.

Precis som nyfniken säger så räcker det med en liten avställningsyta till höger om maskinen. Plats för en sax t ex...
 
Är bordet djupt skall du heller inte sätta symaskinen för långt in på bordet då det blir en obekväm arbetsställning.
 
Jag skulle studera hur en klassisk trampsymaskin är gjord. Både vad gäller mekanismerna och hur maskinen ska placeras på bordet. Om inte den nya maskinen är allt för stor så kanske du till och med kan köpa alltihop på en loppis och montera in det i bordet. Jag har sytt väldigt mycket och tror inte att det är något problem att vika in maskinen på samma sätt som de gamla var gjorda. Om man bara hissar ner en symaskin i ett bord sticker den ju ner väldigt långt under. Viker man, som de gamla var gjorda, så tar den mindre plats när den är infälld.

Man vill inte heller ha maskinen så djupt i bordet att bordet på maskinen är i samma höjd som bordet den står på när man använder den. Man måste nämligen ta bort maskinens bord vid ett antal tillfällen då man syr där det är trångt. Av den anledningen blir det inte heller något problem att komma åt undertråden om den sätts i under maskinens bord. (Många nyare maskiner har undertråden placerad ovanpå bordet.)
 
Nyfniken skrev:
Normalt har man en stor arbetsyta till vänster om maskinen (maskinen sitter till höger i bordet alltså). Men det är olika och beror på hur maskinen ser ut och vad den ska användas till.

Vad har du tänkt sy för något?
Bilinredning till att börja med....även barnen kommer att kunna använda den...

Jag får helt enkelt provbygga något......
 
Om du fäller ner symaskinen så kommer du att begränsa dess användningsområde rätt drastiskt. Att sy "platta" saker - fålla gardiner etc - kommer att gå bra. Men du kan till exempel inte sy kläder. Att symaskiner ser ut som de gör beror på att man ska komma åt när man syr ärmar och ben.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Bilinredning till att börja med.
Nu vet jag ju inte hur budgeten ser ut, men du ska kanske överväga att köpa en proffsmaskin begagnat. Du kan skicka ett PM till mig om du vill ha kontaktuppgifter till en firma.

En "riktig" maskin har större kapacitet vad gäller trådtjocklek och tjockare material.
 
Korvgubbe
Har du erfarenhet av att sy innan?
I så fall borde du väl veta hur du brukar vilja placera maskinen på bordet nu. Ser ingen anledning till att ändra den placeringen bara för att maskinen blir infälld.
Om du inte har erfarenhet så skaffa dig det, borde väl räcka med att sy lite raksöm i ett gammalt lakan för att få en uppfattning om var på bordet maskinen borde stå.
 
Korvgubbe skrev:
Har du erfarenhet av att sy innan?
I så fall borde du väl veta hur du brukar vilja placera maskinen på bordet nu. Ser ingen anledning till att ändra den placeringen bara för att maskinen blir infälld.
Om du inte har erfarenhet så skaffa dig det, borde väl räcka med att sy lite raksöm i ett gammalt lakan för att få en uppfattning om var på bordet maskinen borde stå.
Lite erfarenhet har jag men när jag började sy på min bilinredning hade jag inte en tanke på var symaskinen stod i förhållande till bordet....hade fullt upp en då...;)
 
Jag gjorde en förlängning till köksbordet. Det sitter fast i hålen för de ordinare förlängningsskivorna. Dock gjorde jag ett extra ben för säkerhets skull.
Allt monteras/demonteras och fälls ihop på nolltid.
Även gjort en iläggsskiva som täcker hålet så man lätt kan ställa maskinen ovanpå för den typen av sömmar som kräver det.
symaskin1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

symaskin2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

* symaskin3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Kom även på: Den delen mellan maskinen och framkanten är också löstagbar så man inte behöver lyfta upp maskinen för att komma åt undertråden och tillbehörsfacket som finns där.
 
  • Älska
Ninnan
  • Laddar…
Kanon :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.