J
Hej!

Har rivit upp det gamla trädäcket och planerar nu för nytt på ca 5 x 12 m. Då det är trångt kommer bärlinor och skruvreglar vara 45 x 145 mm. Trallen troligtvis 28 x 120 mm, ev 34 x 145 mm om det trots allt får plats (trall sväller väl inte på höjden?).

Jag blir dock inte klokt på hur jag ska konstruera bjälklaget. Jag tycker att så gott som alla dimensioneringstabeller utgår från kryssbjälklag och jag blir inte klok på hur och om jag kan översätta dimensionerna och terminologin - dessutom är ju den vanligaste dimensionen 45 x 170 mm och jag har läst någonstans att man behöver korta avstånden om vid klenare reglar... men inget om hur mycket.

Trallen planerar jag att lägga som på bilden nedan. Jag blir inte klok på i vilken riktning bärlinorna ska löpa - tvärs över trallen (parallellt med huset) känns logiskt för mig och så var de tidigare - men det verkar inte helt rätt då jag tittar på byggbeskrivningar.

Så frågan är i vilken riktning i förhållande till trallen (ut från huset) ska bärlinorna löpa?
Är 60 cc rimligt? Om nu bärlinorna löper tvärs mot trallen/parallellt med huset och används som "skruvreglar" med 60 cc, kallas då regeln tvärs mot den för kortling och vilket avstånd är rimligt här?

Jag har läst på diverse bygginstruktionsidor och tycker mig förstå kryssbjälklag som sagt, men begriper inte alls det nedsänkta...hjälp...
 
  • Schematisk översiktsbild av trädäcksdesign med röd husvägg, grön mur och trall riktad mot ett förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en trädgårdsplan där ett hus, förråd, pergola och planerat trädäck är utmärkta med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att det är viktigt att veta vilken höjd du är ute efter för att få ett vettigt svar på dimensionering och konstruktionslösning.

Bärlinor löper generellt sett parallelt med trallen Hur tätt du sätter bärlinorna avgör dimensionen på bjälklaget, bjälklaget ska sitta med cc60.
Dimensionen på bärlinorna avgörs av hur tätt plintarna sitter. Trall sväller inte på höjden, däremot kupar sig trallen med tiden, men det rör sig inte om mycket. Kortlingar sätts mellan bjälkarna dom förhindrar bla att bjälkarna böjer sig.

Appen: Lathunden från svenskt trä är bra för att få fram konstruktionslösningar och dimensionering.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…

Bästa svaret

Bärlinorna går vinkelrätt mot huset, dvs samma riktning som trallen. Max spännvidd med 45x145 som reglar är 2,3 meter så 6 eller 7 bärlinor blir lagom. C/C 60 cm på reglarna.
Skall du ha plintar eller skall det ligga mot marken med typ trädgårdssten?
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
J
K Kane skrev:
Bärlinorna går vinkelrätt mot huset, dvs samma riktning som trallen. Max spännvidd med 45x145 som reglar är 2,3 meter så 6 eller 7 bärlinor blir lagom. C/C 60 cm på reglarna.
Skall du ha plintar eller skall det ligga mot marken med typ trädgårdssten?
Tack för svaret! Marksten ska det ligga på.
 
J
H Huzzbutt skrev:
Jag tror att det är viktigt att veta vilken höjd du är ute efter för att få ett vettigt svar på dimensionering och konstruktionslösning.

Bärlinor löper generellt sett parallelt med trallen Hur tätt du sätter bärlinorna avgör dimensionen på bjälklaget, bjälklaget ska sitta med cc60.
Dimensionen på bärlinorna avgörs av hur tätt plintarna sitter. Trall sväller inte på höjden, däremot kupar sig trallen med tiden, men det rör sig inte om mycket. Kortlingar sätts mellan bjälkarna dom förhindrar bla att bjälkarna böjer sig.

Appen: Lathunden från svenskt trä är bra för att få fram konstruktionslösningar och dimensionering.
Jag måste minimera höjden. Föregående trädäck var byggt på marksten. 45x145 mm och trall på 28x120 mm. Dumt nog så mätte jag inte marginalen på höjden (men den var inte stor) innan jag tog bort det - därav lite osäkerhet i nuläget kring huruvida 34mm×145 mm fungerar. Som jag tolkar ditt svar behövs ingen större marginal på höjden alltså.
 
J Jonobe skrev:
Tack för svaret! Marksten ska det ligga på.
Då är det inte så noga med dimensioner på bärlinor/reglar och avstånd på stödpunkter då det är enklare att ha mycket stöd under konstruktionen jämfört med plintar.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
J
Det finns en del både platsgjutna och ickeplatsgjutna plattor sedan tidigare som är svåra att rucka på - så jag får anpassa bygget efter dem.
 
J
K Kane skrev:
Då är det inte så noga med dimensioner på bärlinor/reglar och avstånd på stödpunkter då det är enklare att ha mycket stöd under konstruktionen jämfört med plintar.
Ok! Så sviktrisken bör vara tämligen minimalt med dina dimensionsförslag? Föregående trädäcks bjälkar vara nog gravt överdimensionerat - därför blev jag fundersam när jag själv fick fram dimensionerna som du föreslog.
 
  • Gilla
Piddej67
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Ok! Så sviktrisken bör vara tämligen minimalt med dina dimensionsförslag? Föregående trädäcks bjälkar vara nog gravt överdimensionerat - därför blev jag fundersam när jag själv fick fram dimensionerna som du föreslog.
Om du minskar till 45x120 kan du ha 1,9 m spännvidd och då 1,5 m mellan stödpunkterna för bärlinorna.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
J
K Kane skrev:
Om du minskar till 45x120 kan du ha 1,9 m spännvidd och då 1,5 m mellan stödpunkterna för bärlinorna.
Tack för hjälpen!

Då är det nog säkrast att köra på det om jag går upp i dimension på trallen.

Annars håller jag mig till 45x145 mm - vilket avstånd kan jag då ha för stödpunkterna för bärlinorna?
 
J Jonobe skrev:
Vågar man 80 cc vid 34x145mm?

[länk]
Om du kör med 45x145 och trall 34x145 kan du köra spännvidd 2 meter, reglar på typ c/c 75 cm och stöd under bärlinorna på typ 175 cm.
Då får du med dina mått 7 bärlinor och 9 rader med reglar (om du skall ha fris som på ritningen).
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
J
Måhända en dum fråga. Skruvreglarna tänkte jag fästa med balkskor. Men jag hade även tänkt mig en regel parallellt med husväggen - hur ska jag fästa bärlinorna i den. Balkskor där med eller rekommenderas något annat sätt?
 
J
Och ännu en fråga... Går det bra att använda 45x123 mm balkskor till 45x145 mm reglar?
 
J
Det lutar nu åt trall 34 x 145 mm.
Bjälklag 45 x 120 mm.

Går det bra att använda balkskor 45 x 96 mm? Hittade nämligen till väldigt bra pris....

Hur många ankarskruvar ska användas per balksko förresten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.