Har länge funderat på att bygga in en helt nedsänkt badtunna/minipool i altanen, som går att täcka över när den inte används och således bli en användbar yta likt övriga altanen. Tänker mig en rektangulär eller cirkulär pool i strlksordningen 1x2m eller 2m i diameter, alltså praktiskt taget ett badkar utomhus.

När jag googlar runt så hittar jag inte denna typ av lösning, men det borde väl gå att fixa? Någon som har exempelbilder?
 
Är nog inga problem om du har lite fantasi, men problemet ligger nog i hur du ska hantera ett lock. det ska användas som övrig del av altanen, då behöver den vara stabil, med påföljd att den blir ganska otymplig och tung. Kan gå med att ha den delad. Blir då att konstruera ett bärverk som håller, även det blir tungt.
 
Exakt, därför hade det varit intressant att se om någon lyckats med detta på något bra sätt :)
 
Har för mig at jag sett något liknande någonstans, men då var locken fyrkantiga och satt på gångjärn. Luckorna fälldes då upp och låstes på plats. Problemet med en sådan lösning var att det var bara två sidor att kliva ner ifrån och något som var i vägen på altanen. I övrigt inga ideer.
 
Pappa gjorde ett glasfiberlock med lite träreglar under för stabilitet. Funkar bra som golv/lock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.