Hej!

Inatt blåste vinden sönder en gren på grannens träd. Grenen trillade ner på vår fastighet på andra sidan vägen och hade sönder stängslet. Vem ska betala för att plocka undan grenen från vår fastighet och reparera stängslet?

Skadad gren på träd överst vid väg, markerad med röd cirkel, med potentiell skada på egendom.

En nedblåst gren ligger över ett skadat stängsel vid en fastighet.


Mvh
Magnus
 
Jag hade gått ut och plockat bort grenen och reparerat stängslet.
Sedan kan man alltid driva rättvisefrågan om man tycker det är kul, men har svårt att se någon vinning på det.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Normalt sett blir det du (ur formell synvinkel).
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS
Utgår:Annars tror jag att det är trädägarens försäkringsbolag som brukar betala för skador.
 
Redigerat:
Grannen kan vara ansvarig om det kan visas att han har varit vårdslös eller oaktsam.

Det kan då ex. vara om grenen varit död länge, och grannen kan bevisas ha varit medveten om det.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Mikael_L
Händelsen är en så kallad "olycka" där det inte finns någon skyldig, gärningsman osv.
Naturen brukar inte anses skyldig.

Så den som äger stängslet får reparera sitt stängsel, ev använda sin egen försäkring (som är till för just olycksfall).
Den som äger marken där grenen ligger får ta undan den.

Det är faktiskt inte krångligare än så.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Tar tillbaka mitt tidgare inlägg.
– Om ett träd, exempelvis i en storm, faller omkull på ditt hus, garage eller någon annan byggnad på din tomt är det ditt eget ansvar att anmäla det på din villaförsäkring, även om trädet som blåst omkull är grannens, säger Peter Stark, jurist på Konsumenternas försäkringsbyrå.
...
– Det finns fall där man kan visa att grannen varit vållande, det vill säga att det är ett träd som grannen bör ha uppfattat som ruttet, eller att det finns risk för det att falla. Då kan det vara så att grannen borde ha tagit ner trädet tidigare, och grannen kan då vara vållande, säger Peter Stark.
http://www.viivilla.se/bygg/sakerhet/grannens-trad-angar-dig/
 
  • Gilla
marvidss
  • Laddar…
Jag hoppas att TS skämtar med oss. Eller vad menas med kostnader för att ta bort en gren som fallit ner? Det ser ju ut att vara ute på landet. Det är rätt vanligt att grenar eller hela träd faller över staket. Men jag har aldrig hört talas om kostnader för att flytta grenar. Givetvis är det en olyckshändelse där det inte går att jaga skyldiga.

Antingen släpar du över grenen till grannens sida, eller så tar du hand om den själv alternativt låter den ligga och ruttna vid sidan av staketet.
 
  • Gilla
gunnar_holm
  • Laddar…
Det där är ju bara en nedblåst gren som inte har gjort någon egentlig skada och som hade varit omöjlig att förutse. Sunda förnuftet säger ju att man inte kan bråka om sådant...... men om du vill ställa till en rättsprocess för nöjes skull kan du ju stämma Kinas regering för att deras ökade utsläpp av växthusgaser uppsåtligen förorsakar svårare höststormar i Skåne. De har betydligt större uppsåt än grannen. Lycka till och hoppas du vinner:rolleyes:

Förresten så förstår jag inte vad du menar med betala..... att reparera smärre stormskador och kapa upp något vindfälle till ved är normal vardag. Det kostar ju ingenting..... utom ett par bräder och en näve spik till stängslet och sådant ingår i normalt underhåll när man äger en fastighet på landet.
 
  • Gilla
Snicklas
  • Laddar…
Tack för länken:
http://www.viivilla.se/bygg/sakerhet...rad-angar-dig/
den förklarade vad som gäller och var precis vad jag behövde.

Ni som inte fattar att det kostar pengar och tid att laga stängslet och att ta bort grenen hade inte behövt svara. Lägg er tid på annat i fortsättningen än att skriva nonsens i denna tråd och liknande på detta forum.

Denna tråden kan stängas nu.

Mvh
Magnus
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jag ber om ursäkt för att jag var alldeles för bitsk i förmuleringen men vi har en granne som brukar komma med all världens befängda skadeståndskrav mot mig så jag är trött på allt sånt där.

I sak håller jag fast vid att grenen inte kostar någonting överhuvudtaget att ta bort. Ved skall man ju ha endå så vad är det för skillnad om man hugger stående eller nedblåst. I synnerhet inte då veden ligger på vägkanten och inte behöver vinschas.
Om du själv inte behöver någon ved finns det alltid andra som vill ta hand om den inklusive arbetet.

Det enda som kostar är att reparera stängslet och det ser inte ut att ta lång stund. En söndagsförmidag och några bräder och en näve spik. Det är retsamt när sådant händer men det hör till vardagslivet.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Herrejösses. Har Ni inget annat att bråka om?
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Fairlane
Bråkar de fortfarande över grenen så håller jag med föregående skribent.
 
  • Haha
  • Gilla
Claes Sörmland och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
H Hybro skrev:
Herrejösses. Har Ni inget annat att bråka om?
Vi får väl hoppas att de har slutat att bråka någon gång under alla år som har gått ;)
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Claes Sörmland
Väntar man tillräckligt många år multnar grenen ned och så finns ingen att träta om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.