Hej alla! Hur löser jag ett sådant problem? Bara i ena hörnet det buktar ner. Billigaste alternativet.
Hörn av ett rum där taket buktar ner mot väggens list, synligt defekt i byggstrukturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för alla svar!
 
Ser ut som spänntak? Riv , montera gips alt huntonit.

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Om du inte har några byggnadsvårdsambitioner så är nog fremax tips det enklaste. Om du ändå vill göra ett försök att laga det så får du ta loss taklisten åt det håll det slackar (ser ut att vara den till höger), ta bort spiken, blöta upp pappen så den sväller, och sedan försöka spänna upp pappen igen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
scim skrev:
...och sedan försöka spänna upp pappen igen.
Går det verkligen att göra så med bra resultat utan att också limma fast pappen vid undertaket?
 
Jag har åtminstone lyckats med det, men det beror nog på hur många gånger det målats och med vilken färg.

Att limma fast pappen vid undertaket tror jag inte på alls, då blir det nog veck istället för bubblor.
 
  • Gilla
migro och 2 till
  • Laddar…
Blir det inte som att försöka fästa innertaket i en gammal saab, får man till det i ett hörn så hängder det i andra?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Typiskt spänntak. Papp, som brinner bra. Som hänger, som det lätt blir fula hål i, och som hänger mer och mer för varenda gång man målar det. Allt var inte bättre förr...

Vi rev våra papptak i vardagsrummet för något år sen, efter mycket om och men, och målade brädtaket vitt. Det blev oväntat bra, fast man får ju gilla shabby chic iofs. (Det gör vi.) Dock blev ljudisoleringen mellan våningarna sämre.

Vitt målat brädtak med synliga skarvar och ojämnheter i ett rum med konst och antika möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
En bild till:

Inomhusbild av ett rum med vitpanelat tak, tapetvägg, kamin och ett träkors.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ricebridge skrev:
Typiskt spänntak. Papp, som brinner bra. Som hänger, som det lätt blir fula hål i, och som hänger mer och mer för varenda gång man målar det. Allt var inte bättre förr.[bild]
Ett korrekt spänt papptak hänger inte alls, inte heller efter målning. Fula hål är väldigt lättlagade, det krävs bara lite tidningspapper och tapetklister.

Ytterligare ett tips till TS är stt skära i bucklan och häfta fast i taket. Sedan dölja skarven med en remsa, det blir så gott som osynligt.
 
Ser man på taklisten, sprickan i spännpappen och nerbuktningen, tror jag att det rör sig om en gammal fuktskada.
Taket behöver kanske tas ner och bytas som någon föreslog, till gips, men du ville ha ett billigt förslag då blir det kniv, häftpistol och måla igen.....
 
Pagno skrev:
Ser man på taklisten, sprickan i spännpappen och nerbuktningen, tror jag att det rör sig om en gammal fuktskada.
Taket behöver kanske tas ner och bytas som någon föreslog, till gips, men du ville ha ett billigt förslag då blir det kniv, häftpistol och måla igen.....
Fuktskada tror jag inte alls på. Då hade man sett fuktfläckar i papptaket. Däremot ser man ofta papptak som blivit såhär. Vårt t ex som vi rev (där var det kruttorrt under).
Inte heller tror jag på kniv-häftpistol-måla. Det ska väldigt, väldigt mycket till för att få det snyggt i ett papptak, om det går alls. Återigen, våra papptak är/var fulla av gamla, mer eller mindre misslyckade lagningar.

Finns ingen anledning att klamra (!) sig fast vid 1800-talslösningar i hus år 2017.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
scim skrev:
Ett korrekt spänt papptak hänger inte alls, inte heller efter målning.
Åjo! Jag har sett det själv. Ett papptak var så mättat med färg att målaren fick spä ut färgen massor innan han kunde måla, och ändå sa han sen att det var nog sista gången det gick att måla det taket. Sättningar i papptaket har jag också sett, bland annat här hemma. Och då var pappen ändå omsorgsfullt nubbad (tog en evinnerlig tid att få loss alla...)

scim skrev:
Fula hål är väldigt lättlagade, det krävs bara lite tidningspapper och tapetklister.

Ytterligare ett tips till TS är stt skära i bucklan och häfta fast i taket. Sedan dölja skarven med en remsa, det blir så gott som osynligt.
...tillåt mig tvivla. Jag har sett för många exempel på motsatsen.
 
Jag backar, det är som ricebridge skriver, när jag tänker efter så häftade jag ett tak spacklade och målade, det var bara tidsödande och inte särskilt snyggt, det kan hända tas jag var slarvig, vet inte.
Resten av taket hängde fel i förhållande till den häftade delen, hade bara förträngt allt, alla fel glöms bort.

Det finns annars fina takskivor som är prisvärda, men målade gipsskivor blir riktigt bra, förutsatt att man har verktyg att tillgå...
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Förresten så hittade jag just nu bevis för det där om att papptak kan "sätta sig", trots att det är upphängt efter konstens alla regler. Tittade upp över en garderob i mitt egna sovrum, och vad får jag se?

Vägghörn med gammalt, svuret papptak och vitmålad list, synliga tecken på svullnad och rörelse i materialet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pappen är nubbad med cc 60, men har suttit där sedan 1957, och då hinner pappen svälla här och där och huset sätta sig lite. Jag kan garantera att det är kruttorrt ovanför; där är det övervåning utan några våtrum, och vägg i vägg ligger vardagsrummet där vi rivit pappen.
Det syns inte jättebra på bilden, men det ser ut ganska precis som på TS bild.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.