Hej,
Håller på att bygga en pergola i vanligt tryckt material. I "botten" av "taket" ligger 2st 45x195 á 5.4m. 3+2st 95-stolpar, andra sidan fäst i takfoten. Ca 3m höga stolpar. Ovan på detta med en spännvidd på dryga 4m har jag tänkt lägga 9st 45x170, c-c 60 ungefär. Och sen i samma riktning som 195-reglarna ska det ligga något mindre, typ 45x45 eller 45x70 relativt tätt för att skapa ordentligt med skugga. Min fråga är om jag behöver komplettera med en 195a till mitt emellan de yttre? Vad säger expertisen här? Skulle man bara kunna kortla mellan 170-reglarna för att styra upp dem? Se bilder. Konstruktion av pergola med trästolpar och reglar i kvällsljuset, halvfärdig byggnation vid huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av pergola med tjocka träreglar och stolpar mot solnedgång i bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Konstruktionsberäkningarna överlåter jag till någon annan och konstaterar bara att det kommer bli för jävla trevligt bygge när du fått dem. Snyggt!
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
insubrf insubrf skrev:
Konstruktionsberäkningarna överlåter jag till någon annan och konstaterar bara att det kommer bli för jävla trevligt bygge när du fått dem. Snyggt!
Ja, det har potential 😉
 
Annan vinkel där man ser hur stolparna fästs.
Träkonstruktion av ett pågående altanbygge med synliga stolpar och deras fästpunkter mot bakgrund av hus och himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inga informativa svar på en hel dag? Vad händer egentligen Byggahus?
 
R
Beräkningen kan jag inte göra men erfarenhetsmässigt så räcker det lite nedböjning gör ju ingett heller, kommer att bli snyggt..
 
T
Du ska ju inte ha något tak som bär snö eller vindlast så du behöver ingen extra 195:a.
Jag har 45x170 med 3,5 m spännvidd utan problem
 
  • Gilla
arowe17 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.