Hej!

Har en diskussion med målaren som skall måla mina väggar.

Jag sitter i valet och kvalet mellan Jotun Klassisk vit och Jotun Letthet.
Klassisk vit har NCS-koden S0500-N och Letthet har 0501-Y01R.

Damen i färgbutiken sa att om man målar med S0500-N spelar det ingen roll vilket fabrikat färgen har, om man skulle välja olika för t.ex. väggar och lister, medan Letthet är en specialbrytning för Jotun och att det då kan bli skillnader om man t.ex. skulle välja Teknos eller ngt annat och bryta färgen i den NCS-koden.

Jag är egentligen bara ute efter att det ska bli samma vita nyans både på väggarna och listerna och blir orolig att om man väljer ett annat fabrikat för väggarna än Jotun så kan det bli nyansskillnader även om NCS-koden är densamma.

Målaren tycker att jag är jobbig som vill ha Jotun (jag märker det på hans defensiva reaktion) och vi hamnar i en diskussion där jag inte riktigt får svar på mina frågor, utan får svaret "det spelar ingen roll om man använder Jotun eller något annat färgfabrikat, det blir samma färg ändå".
 
  • Gilla
Falurätt
  • Laddar…
Vad var din fråga exakt?
Men jotuns 0500 är inte exakt likadan som till exempel Beckers 0500, eller Alcros.
 
Min fråga är: Om man målar väggarna med något annat färgfabrikat än Jotuns i en viss NCS-kulör, och lister i samma NCS-kulör, men med Jotuns lackfärg, kan det då bli nyansskillnader mellan vägg och list (tänker främst på gulhet)?
Sedan förstår jag att det blir skillnad iom att färgerna har olika glans.
 
  • Gilla
Moggi
  • Laddar…
De e skillnad mellan tillverkarna, fast de e samma kulör. Jobbar som målare, stämmer aldrig med olika fabrikat.
Tyvärr
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Tack för svar, då vet jag hur jag ska förklara för målarna.
 
Det är ju skillnad i färgnyans mellan olika batcher av samma färg/kulör från samma tillverkare, det kommer vara större skillnad mellan olika tillverkare.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Du verkar ha fått svar på din fundering men lägger ändå till:
Tanken är givetvis att NCS S 0500-N ska se likadan ut oavsett fabrikat, men visst förekommer det skillnader. Det är dessutom större risk att det förekommer skillnader i de vita kulörerna eftersom det är så extremt lite brytpasta (kulör) som används för att blanda färgen.
Fabrikörernas egna kulörer kan skilja sig i större utsträckning än NCS-kulörerna. Att de dessutom skriver ungefärlig NCS-kod på kulören är endast för att ge en fingervisning om var på skalan kulören ligger.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Hur kommer det sig att du måste använda just fabrikatet Jotun? Är listerna redan målade med det?
 
Frågan är väl, om man verkligen ens märker den lilla skillnad som det nu kan vara mellan olika tillverkare i samma kulör? Den skillnaden borde ju vara minimal? Sålänge man inte målar en och samma vägg med olika tillverkare utan som i detta fallet vägg med en tillverkare och lister med en annan tillverkare?

Har ju väldigt svårt att tro att man ser denna skillnad?

Men... så är jag inte målare heller, så jag har egentligen inte en aning! :)
 
M MetteKson skrev:
Hur kommer det sig att du måste använda just fabrikatet Jotun? Är listerna redan målade med det?
För att göra en lång historia kort: jag behövde ursprungligen hjälp med att bredspackla väggarna och tänkte måla själv. Nu fick jag ett erbjudande av målarna att de även skulle ta målningen av tak och väggar, men för att projektet inte ska svälla, ville jag inte att de skulle göra för mycket pga kostnader.
Jag ska måla lister och dörrar själv och har haft bäst erfarenhet av att använda Lady Supreme Finish, den är öppen längre än de andra lackfärgerna jag testat. Tycker om den mest!
 
Ska det vara lika så slutstryk listerna med exakt samma färg som väggarna, målar du listerna med en halvblank färg och väggen matt så blir det skillnad ändå.
 
L lb_gbg skrev:
...har haft bäst erfarenhet av att använda Lady Supreme Finish...
Håller med!
Av de vattenbaserade lackfärgerna jag testat är det den enda som är riktigt, riktigt bra (y)
 
  • Älska
lb_gbg
  • Laddar…
Skillnad kan ju uppstå i glans och brytning men om du låter målaren dra hela väggen med sin favoritfärg i den brytningen du önskar så kommer du aldrig märka att det inte är Jotun han valt. Det är skillnad i att måla med olika färger så låt målaren få ta den han önskar, förutsatt han inte ockrar priset så klart.

Märk dock att en dyr färg får du igen på antalet arbetstimmar.
 
  • Gilla
Kisada
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.