Hej
Jag är färgblind och förlitar mig på färgkoder :)

Har ett hus som av tidigare ägaren är målat med en färg som heter Cuprinol Fasadfärg Plus 234 Classic Red Stugröd. Nu underar jag hur nära denna är Faluröd (närmast NCS-kod för Faluröd är som jag förstår det S 5040-Y80R). Finns det något sätt att ta reda på NCS-koden för 234 Classic Red?

Vänligen
/Daniel
 
S
D Danielandersson1975 skrev:
Hej
Jag är färgblind och förlitar mig på färgkoder :)

Har ett hus som av tidigare ägaren är målat med en färg som heter Cuprinol Fasadfärg Plus 234 Classic Red Stugröd. Nu underar jag hur nära denna är Faluröd (närmast NCS-kod för Faluröd är som jag förstår det S 5040-Y80R). Finns det något sätt att ta reda på NCS-koden för 234 Classic Red?

Vänligen
/Daniel
Du ringer rimligtvis Cuprinols kundtjänst (AkzoNobel) och frågar någon där?
 
S Stadsfiskalen skrev:
Du ringer rimligtvis Cuprinols kundtjänst (AkzoNobel) och frågar någon där?
Tack för ditt svar. Jag har parallellt kontaktat deras kundtjänst men de hävdar att Cuprinol-färgen inte har någon NCS -kod eftersom den är en egen kulör och att "det finns olika nyanser på Faluröd färg, men detta (234 Classic Red) är en klassisk röd färg som går inom detta spannet. "
 
Eftersom du redan fått svaret att den inte har ngn NCS - kod, så är väl det lättaste att du försöker få med dig en bit
av den gamla färgen till en färgbutik som får skjuta den, så får du se vilken som är närmast.
Kan ju även vara en RAL som kommer närmast.
 
  • Gilla
Danielandersson1975
  • Laddar…
C
D Danielandersson1975 skrev:
Nu underar jag hur nära denna är Faluröd (närmast NCS-kod för Faluröd är som jag förstår det S 5040-Y80R).
Precis som kundtjänst skriver så är "faluröd" inte en specifik kulör, så om du menar falurött i allmänhet och inte den specifika produkten Falu rödfärg original röd i sin nuvarande form är det inte helt meningsfullt att jämföra NCS-koder.
 
D Danielandersson1975 skrev:
Tack för ditt svar. Jag har parallellt kontaktat deras kundtjänst men de hävdar att Cuprinol-färgen inte har någon NCS -kod eftersom den är en egen kulör och att "det finns olika nyanser på Faluröd färg, men detta (234 Classic Red) är en klassisk röd färg som går inom detta spannet. "
Översatt: Vi vill inte att du med enkelhet skall får reda på NCS-koden så att du kan köpa färg av någon annan tillverkare.
Som @Jörgen Ö skirver; låt en färghandlare mäta upp en prov av färgen så kan du få en kod som matchar befintlig NCS-kod
 
  • Gilla
Danielandersson1975 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.