En bekant har en stor fin ek på sin tomt som de vill ha kvar ! Men grannarna har inte samma åsikt. Då trädet är stort gammalt och ganska så ensamt kvar i området så borde det inte naturminnesmärkas. Hur går man tillväga ?
 
Det är väl bara ha den kvar, grannarna kan ju inte kräva nåt.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det är väl bara ha den kvar, grannarna kan ju inte kräva nåt.
Men mest för att "få tyst" lättare att hänvisa till att trädet är naturminnesmärkt än att man vil ha det kvar. Frågan togs upp av en granne tidigare och nu när den sålt så har nya ägaren ärvt frågan och redan efter någon månad tagit upp det. Inte kul att bli bjuden på grannträff och sedan skall detta diskuteras.
 
Kontakta länsstyrelsen och kolla läget.
 
M MiaSthlm skrev:
En bekant har en stor fin ek på sin tomt som de vill ha kvar ! Men grannarna har inte samma åsikt. Då trädet är stort gammalt och ganska så ensamt kvar i området så borde det inte naturminnesmärkas. Hur går man tillväga ?
Om jag förstått det hela rätt är det länsstyrelsen som utser naturminnen, relevant lagrum är 13§ Naturvårdslagen. Så jag skulle i så fall kontakta länsstyrelsen i det län du bor (av ditt användarnamn att döma chansar jag på Uppland eller Södermanland) och tipsa om den här eken och dess eventuella naturvärden. Kom dock ihåg att naturminnen är ofta träd som är väldigt gamla eller har höga naturvärden, ett exempel är Ekebyhovseken. En ek på ett par hundra år behöver således inte nödvändigtvis kvala in som naturminne.

Vad gäller din bekant är det dock så att så länge eken inte står på grannarnas fastighet eller att delar av gren- och/eller rostverket skjuter över på grannarnas fastighet så spelar det ingen roll vad dessa tycker, ekens öde avgörs av den som äger eken, d.v.s. dina bekanta.

M MiaSthlm skrev:
Men mest för att "få tyst" lättare att hänvisa till att trädet är naturminnesmärkt än att man vil ha det kvar. Frågan togs upp av en granne tidigare och nu när den sålt så har nya ägaren ärvt frågan och redan efter någon månad tagit upp det. Inte kul att bli bjuden på grannträff och sedan skall detta diskuteras.
Då räcker svaret; "Det är min ek, så den ska stå kvar!" minst lika bra... Att få den klassad som ett naturminnesmärke för att att "få tyst" på grannarna är helt onödigt. Det är bara att dina bekanta förklarar för sin granne att det är dina bekantas egendom, så det är dina bekanta som bestämmer. Grannarna har ingen som helst juridisk rätt till trädet givet den situation du beskriver.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Länsstyrelsen eller kommunen kan besluta om naturminnen. Ett villkor är att objektet behöver skyddas eller vårdas särskilt. Lite oklart om det kravet är uppfyllt. Det kan också bli problem med detaljplan. Men det där kan länsstyrelsen. 7 kap 10 § miljöbalken är det som gäller. Naturvårdslagen är upphävd sedan 25 år.
 
  • Gilla
Falckman
  • Laddar…
PeterDittmerJurist PeterDittmerJurist skrev:
7 kap 10 § miljöbalken är det som gäller. Naturvårdslagen är upphävd sedan 25 år.
:oops:
Ibland är jag lite långsam när det kommer till förändringar ;)
 
  • Gilla
PeterDittmerJurist
  • Laddar…
BirgitS
För 15 år sen eller så rapporterade jag in en stor ek i området där jag bodde då till Länsstyrelsen i Stockholm och då ansågs ekar som hade en diameter på minst 1 m, dvs. en omkrets på minst 3,14 m, 1 m ovan mark skyddsvärda. Jag har för mig att det innebar att den inte fick tas bort utan tillstånd.
 
R
M MiaSthlm skrev:
En bekant har en stor fin ek på sin tomt som de vill ha kvar ! Men grannarna har inte samma åsikt. Då trädet är stort gammalt och ganska så ensamt kvar i området så borde det inte naturminnesmärkas. Hur går man tillväga ?
Om eken är äldre än 200 år så kan det vara ett särskilt skyddsvärt träd som då omfattas av Naturvårdsverkets regler:
https://www.naturvardsverket.se/vag...der-pa-sarskilt-skyddsvarda-trad#E-1322089993

SÄRSKILT SKYDDSVÄRDA TRÄD
  • Jätteträd: Levande eller döda träd som är grövre än en meter i diameter på det smalaste stället under brösthöjd.
  • Mycket gamla träd: Levande eller död gran, tall, ek och bok som är äldre än 200 år. Övriga trädslag som är äldre än 140 år.
  • Grova hålträd: Levande eller döda träd som är grövre än 40 cm i diameter i brösthöjd med utvecklad hålighet i huvudstammen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.