Jag har relativt nyligen flyttat in i ett nyproducerat hus. Jag är nöjd med kvaliteten på det hantverkarna gjort men har blivit lite fundersam på om märkena på stenplattorna i farstun verkligen är variation i stenen (vilket jag fått som svar då jag frågat) eller fogmassa som inte tagits bort ordentligt.

Det jag tycker är lite suspekt är att missfärgningarna bara är längs med fogar/i hörn och att de är mycket abruptare övergångar än resten av stenen. Hur avgör jag om det är fogmassa och om det är det, går det att få bort det?

Nyproducerat hus med gråa stenplattor på golv i farstun, markerade märken längs med fogar och hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
upload_2018-11-25_19-15-42.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som variationer i stenen, ser def inte ut som fogmassa.
Har du några paket av stenen kvar så kan du ju titta efter om ny sten ser lika ut! (Vilket jag tror)
Dock kan jag tycka att variationerna ser ganska rå ut mot övriga ytor på stenen....
 
J Jörgen Ö skrev:
Ser ut som variationer i stenen, ser def inte ut som fogmassa.
Har du några paket av stenen kvar så kan du ju titta efter om ny sten ser lika ut! (Vilket jag tror)
Dock kan jag tycka att variationerna ser ganska rå ut mot övriga ytor på stenen....
Jag det är givetvis fullt möjligt det är som du säger. Det jag inte förstår är varför de här skarpa övergångarna bara finns längs kanterna och inte mitt på någon yta. Kan ju vara man avsiktligt lägger snittet så då man kapar upp stenen. Skall kika på plattorna i reservpaketet.

Vad är det som gör dig så säker på din sak?
 
L Lini skrev:
Det jag inte förstår är varför de här skarpa övergångarna bara finns längs kanterna
Det spricker kanske när man sågar stenen.
 
Det är trycket på stenen som ser ut så.
Jag klippte ut "felet" från nedre hörnet och placerade det bredvid nästa fel. Du ser att formen är exakt lika, eller hur?
Jämförelse av en mönsterupprepning, en bit med "fel" klippt ur och placerad intill liknande mönsterförsegling på yta.
Så: Är det verkligen sten? Eller är det laminat?
 
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Det är väl helt enkel klinker.

Anna H(olmes) har löst mysteriet. Elementärt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T
Redan på översta bilden, dom två nedersta pilarna visar ju exakt samma mönster. Så TS löste mysteriet själv så att säga utan att veta om det:rolleyes:

Som sagt så trycks ett par olika mönster på klinkern som återkommer i vissa paket.
 
T tank77 skrev:
Redan på översta bilden, dom två nedersta pilarna visar ju exakt samma mönster. Så TS löste mysteriet själv så att säga utan att veta om det:rolleyes:

Som sagt så trycks ett par olika mönster på klinkern som återkommer i vissa paket.
Ja, det var den jag "ritade" om så att man skulle se det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.