Har nyligen haft två värmepumpsfirmor på besök som kikat på möjligheten att kyla ner vårt hus, förslagsvis genom att använda naturkyla från vår bergvärme. Förutsättningar: 40-talshus, 124 kvm, ett plan med källare, L-form, 170 m borrhål.

Men de förvirrar mig:

- Den ene säger att man får ut 3,5 kW kyla hur hålet, den andra säger över 5 kW.

- Den ena säger att kyleffekten minskar mot slutet av sommaren, att om hålet är 4-5 grader på våren så blir det 12 mot slutet av sommaren då det värmts upp. Den andre säger att det inte alls är ett problem, att det maximalt handlar om någon enstaka grad och att det ändå kyls av mycket när bergvärmepumpen drar igång för att göra varmvatten.

- Båda säger att en fläktkonvektor tveklöst komma att kyla ner hela planet om den får gå konstant, dvs. att man inte sätter på/av den under dagen. Samtidigt läser jag på andra ställen att en vanlig luft-luft-värmepump som kan värma 120 kvm bara kan kyla ner 50 kvm...

Priset för installation av naturkylan är ungefär det samma som att sätta in en luft-luft-värmepump, ca 20-25 tkr.

Hjälp mig att få lite klarhet i det här! :)
 
Vad du får ut ur borrhålet kan nog variera med förutsättningarna i berget där du bor så båda kan ha rätt om effekten.

Vad gäller luftvärmepumpen så blir cop kyla inte samma som cop värme så därför har den lägre kyleffekt. Den är optimerad för värme.

Om installationen kostar lika, så är ju frikylan från berget nästan gratis sen jämfört med LLvp som drar sina typ 2kw.
 
larsbj larsbj skrev:
Vad du får ut ur borrhålet kan nog variera med förutsättningarna i berget där du bor så båda kan ha rätt om effekten.

Vad gäller luftvärmepumpen så blir cop kyla inte samma som cop värme så därför har den lägre kyleffekt. Den är optimerad för värme.

Om installationen kostar lika, så är ju frikylan från berget nästan gratis sen jämfört med LLvp som drar sina typ 2kw.
Men hur är det med att hålet eventuellt skulle värmas upp så att kylan minskar mycket mot slutet av sommaren?
 
K
Det är väl bara bra, inför den stundande vintern när du vill ha in varm brine?
Under vintern kommer du kyla av hålet igen mot slutet av vintern.
 
K KjellTimell skrev:
Det är väl bara bra, inför den stundande vintern när du vill ha in varm brine?
Under vintern kommer du kyla av hålet igen mot slutet av vintern.
Har haft frikyla i 10 år kan bara hålla med är så d***la bra. Kanske har bra hål men blir aldrig minus under vintern tror frikylan även bidrar till detta. Visst är effekten lite sämre i slutet på sommaren men fullt funktionsdugligt ändå.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
F
R RoBo skrev:
Har haft frikyla i 10 år kan bara hålla med är så d***la bra. Kanske har bra hål men blir aldrig minus under vintern tror frikylan även bidrar till detta. Visst är effekten lite sämre i slutet på sommaren men fullt funktionsdugligt ändå.
När du säger lite sämre mot slutet av sommaren, exakt hur mycket sämre mensr du då? Har ca 6-7 grader in idag när jag kör varmvatten. Är extremt sugen på frikyla men är lite tveksam pga installationssvårigheter, har värmepumpen i garaget.
 
Det märks inte speciellt mycket utan det är mer att jag ser det på brinetemperaturen. Kanske får köra lite hårdare på konvektorerna men fullt tillräckligt. Som jag skrev tidigare jättenöjd och grejerna drar ju ingen ström.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.