Hej,
Vi har fått fram ett trägolv i ett torp från 1880. Tidigare täckt med plastmatta. Hur tätar ni mellan brädorna? Lin? Tjära? Annat? Det ska vara något som kan ta upp rörelse. inte latexfog. Nu på vintern är det breda glipor. Räknar med stor rörlighet till sommaren. Tacksam för alla tips!

Trägolv med glipor i ett gammalt torp, träväggar och ett fönster som släpper in solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte alls. Vi låter springorna vara.
 
  • Gilla
arneri68 och 2 till
  • Laddar…
Då jag är byggnadsvårdare ser jag inget hållbart, enkelt och vettigt alternativ till att täta springorna. Golvet är jättefint, och jag skulle såpskura det och ha det precis som det är.
Lindrev eller linsnöre vet jag vissa som använt, men det är inte hållbart i längden. Linoljekitt blir hårt och stelt och spricker efter en tid. Tjära är bara att glömma helt. Skulle också glömma helt moderna material såsom vissa nåtmassor, som för mig enbart för tankarna till båtar.
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
PeterFalun
om det inte drar så låt det vara
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
Täta inte, ta upp och lägg om golvet om det är för glest.
 
  • Gilla
Stefan Wetterstad och 2 till
  • Laddar…
Varför är inte linsnöre hållbart i längden? Funderar på att nåta ett halvglest golv i gästrummet i ett timrat torp, och det slog mig att kanske kunna använda lin istället för tätare produkter.

foreman foreman skrev:
Då jag är byggnadsvårdare ser jag inget hållbart, enkelt och vettigt alternativ till att täta springorna. Golvet är jättefint, och jag skulle såpskura det och ha det precis som det är.
Lindrev eller linsnöre vet jag vissa som använt, men det är inte hållbart i längden. Linoljekitt blir hårt och stelt och spricker efter en tid. Tjära är bara att glömma helt. Skulle också glömma helt moderna material såsom vissa nåtmassor, som för mig enbart för tankarna till båtar.
 
S
Som fribygg skriver så får man lägga om golvet om det är för glest. Men till sommarn har springorna minskat.

Är bara att börja såpskura och njuta av det fina golvet.:D
 
lindstein lindstein skrev:
Varför är inte linsnöre hållbart i längden? Funderar på att nåta ett halvglest golv i gästrummet i ett timrat torp, och det slog mig att kanske kunna använda lin istället för tätare produkter.
Det jag menar med inte hållbart är att linet inte ständigt kommer ligga kvar i springorna eftersom golvträet alltid rör sig lite grann. Ni kommer att behöva peta med linet då och då när det lossnar. Enligt mitt synsätt är det bättre att ha springorna och golvet som det är. Men lin, oavsett om det är i form av kitt, snöre eller drev, är precis som du säger trots allt mycket bättre än moderna, täta produkter. Det finns inget helt igenom bra sätt att täta gamla brädgolv, därför är det enklare och bättre att acceptera att det är som det är och leva med springorna. Alternativt slå ihop det som redan föreslagits. Eller täcka över golvet med andra material om man nu vill ha ett helt slätt och tätt golv, så trist som nu det blir i jämförelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.