Tittar efter en massa annonser nuförtiden, och ser att begagnade Stiga Park inte är så väldigt mkt dyrare än Stiga Villa.

Finns nån anledning att inte vilja ha midjestyrd? Har ca 3000 kvm och mycket buskar och träd etc.

Grannen har en Villa och den ser ju bra ut har inte testat, men vad är bra / dåligt med midjestyrt som Parken är?
 
Enligt min uppfattning bör man ha en midjestyrd frontklippare . :) .Man kommer åt överallt och är bäst i slänter
 
Ett skäl kan väl vara att grannen blir så avis att han också måste ha en, kör sin ekonomi i botten, blir osams med frun och skiljer sig, blir alkoholist och tviingas flytta. Och då blir nästa köpare av grannens hus lika avundsjuk.

Men det är ju inte säkert. ;) Midjestyrning rockar fett.
 
humm.. ser heller inga naktdelar med midjestyrd utom det Kalle12 på pekar, vem vill ha en alkis som granne  ;)

dock verkar ägaren inte gilla det ring o kolla med han vettja..  :)
 
Grannen Är skild och alkis redan :)
 
Priset, dom är ju förhållandevis dyra :p
om man ser till skick och årsmodell.

farsan köpte en garden, funkar kanon, 3000 spänn för en 93:a
men visst midjestyrt är ju att föredra.
 
Liksom...vad kan gå sönder som är "värst" ? Måste vara motorn väl? Finns väl en uppsjö beg. B&S motorer isånafall?

Är det växellådor som kan krångla? Eller enkla remmar på en sån här 80-talare ?
 
hej
har haft midjestyrda kilppare både stiga villa o park
men tröttnade på dyra reservdelar och att det inte är uppsamlare(endast bogserad som inte är värd namnet)
bättre me en underklippare med hydrostat
då får man uppsamlare o slipper att växla hela tiden
 
Midjestyrt är överlägset! Då har du klippaggregatet fram och kommer åt under buskar och liknande. Aggregatet är ju dessutom bredare än maskinen i övrigt så du kommer åt längs med väggar/rabatter och liknande. Sen har du en rejäl arbetsbredd så att du ungefär klipper 3000 kvm i timmen om det inte är allt för knölig tomt.

Ytterligare en fördel är att med en midjestyrd så går bakdäcken i exakt samma spår som framdäcken. Låter kanske inte så märkvärdigt men prova en bakhjulsstyrd som Villa eller Husqvarna rider så förstår du skillnaden. När du kör längs med en rabatt eller vägg eller en vinklad mur och försöker svänga ut lite tvärt så skickar du in bakdelen på klipparen i väggen eller ut i rabatten med arg hustru som följd!

Undvik dom som har aggregaten undertill eftersom dom mest passar på mycket enkla tomter med lite hinder på. Å andra sidan så är dom betydligt billigare och snyggare än andra. Hade en sån en kort period men höll på att bli vansinning eftersom det var så svårt att komma åt!

Är nu inne på min andra Stiga Park och är helnöjd. Även om det är plastbussningar i vissa lager, remmar och vajrar och liknande som man få byta ibland. Köp gärna hydrostat om du har råd eftersom det är smidigare om du har mycket buskar och liknande.

Anser också att hjulvikter är kanon eftersom det spinner alldeles för lätt om gräset är det minsta blött eller om det lutar något, framförallt när man svänger.

Sen att dom har ett helt hysteriskt andrahandsvärde om man kollar på blocket ska man inte låta sig luras av. Betala inte 10 000-15 000 för en gammal Stiga Park 2000 som är 25 år gammal även om det är ny motor eller nytt klippdäck! Det är mycket saker på maskinerna som slits med åren och en gammal maskin är en gammal maskin även om motorn är ny.

Och de allra flesta är gamla "kommunklippare" som fått slita hårt under sina år. Visst en ny kostar 30 000-40 000 på prislappen men det går att pruta en hel del på det om man letar. Blev erbjuden en spritt ny mauellt växlad Stiga Park President med 107 cm aggregat för 25 000. Valde dock själv en begagnad -00 med hydrostat som jag fick tag i istället.

Har själv satt ut min 86:a på blocket och den är privatägd och i bra skick och med rimliga timmar för 8500 om du är intresserad. Det är ungefär vad jag tycker att den borde vara värd men superbilligt om man jämför med vad andra begär för sina gamla Villa och Gardenklippare som är betydligt enklare och billigare klippare och dessutom sämre att klippa med.

Å andra sidan blev jag bara bjuden allt mellan 1 500-6000 i inbyte så jag misstänker att det är bättre och billigare att köpa en begagnad hos en handlare om du hittar någon till salu. Å andra sidan sa alla handlare också helt ärligt att jag borde sälja den privat i stället eftersom det var så pass mucket bättre betalt. De ansåg att jag borde kunna få allt mellan 7000-12000 för den.

Räkna sen med att få skruva nu och då på en gammal maskin även om det är mycket enkelt och även ganska billigt med remmar, vajrar, SKF kullager osv. Men ser man bara till att hålla efter småsakerna regelbundet så funkar dom kanon. Och man behöver inga speciella verktyg heller vilket är bra.

En kul lek som vi har använt ibland på svensexor och andra typer av tillställningar är att vända styrningen så att traktorn svänger åt vänster när man vrider ratten åt höger! Görs enkelt genom att styrvajern slackas och lindas upp åt fel håll på rattstångens hjul. Tar max 10 min att göra.

Oj vad svårt det blir när man behöver svänga mycket och snabbt. Ett mycket ofarligt och uppskattat inslag på många fester. Vill man öka på svårigheten så släng på en släpvagn och ta fram tidtagaruret så ska du se!

Mvh
Skogstomten
 
Tack för det suveräna svaret! Ska läsa igenom en gång till och fundera.
Midjestyrt verkar som ni säger bäst, men nu börjar jag kolla lite på hydrostat också :)
Det är väl lite som att köra radiobil? Bara att gasa utan växlar att trilskas med?

Kanske borde handklippa nåt år nu och spara till en Park med hydrostat känns det som !

(Och jag som aldrig ens provat en åkklippare)
 
Nej
 
Ciao!

har själv haft en Stiga Villa nu i runt 5 år. Vilken jävla maskin.

Den funkade bra i kanske 2 år, sedan började del efter del kruxxa. Har bytt några delar för massa pengar plus gjort en dyr service som dock knappt förbättrade något.

Den går fortfarande och klipper ok, Men endast tack vare några egna modifieringar. Det har varit klipp-spaken och växelspaken som krånglat mest.

Angående midjestyrd så säger jag bara go for it!. underbara maskiner, den bästa åklgräsklipparen jag kört var en midjestyrd Husqvarna, underbar maskin. SKulle jag köpa en ny idag skulle det garanterat bli en sådan, om plånboken tillåter! ;D

PS. Självklart ska klippaggregatet vara placerat framför klipparen, ska du ha det under så rekommenderar jag INGA träd och buskar i trädgården.

Lycka till med valet!
 
Grannen visade sin Villa igår, och han sa att en nackdel var att man inte kan höja klippbordet mer än liten liten bit, svårt att komma åt och rengöra alltså....nån som vet mer?
 
Dom nyare villa, Park och Husqvarna rider så kan man vika upp aggregatet "ganska enkelt" tyvärr måste man under och fippla lös remmen och fjädern till spännaren vilket i och för sig är väldigt lätt men tyvärr ändå ett extra moment.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.