Jag har precis fått mitt nya badrum klart och fått klartecken att börja använda det. När jag står i duschen så blir det översvämning och kommer på att dom satt papper i avloppet för att det inte ska komma upp lukt från avloppet under bygget. Så jag tar bort klinkerplattan som täcket avloppet för att ta bort pappret och upptäcker nåt som gör mig lite bekymrad.
Runt golvbrunnen så är fuktspärren framme. Eller det är vad jag tror det är iallafall. En gul pappersliknande matta som dom klädde in hela badrummet med. Känns som om det borde varit nån plåt eller nåt där som skulle ha suttit mellan klinkern och själva golvbrunnen.
Har jag helt fel eller?
Om det ska sitta nåt där, är det nåt man bara kan sätta dit i efterhand eller måste man göra nåt större ingrepp?
Bifogar ett par bilder för att visa hur det ser ut.
 
  • Nylagt kakelgolv i badrum med en synlig kvadratisk golvbrunn, omringad av fuktspärrsstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn i nytt badrum med synlig gul fuktspärr och avtagen klinkerplatta som visar konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser helt korrekt ut
 
  • Gilla
Düsseldorff och 3 till
  • Laddar…
Känns ju som att det är två saker som kan bli problematiskt med det där.
Det ena är att varje gång man duschar så kommer vattnet ligga direkt mot fuktspärren och klinker.
Det andra är hur sjutton det ska gå att hålla rent?
Förutom att spacklet som ligger på delar fuktspärren är rätt strävt och samlar smuts så är ju även fuktspärren sträv så all dynga som hår och avlagringar kommer ju fastna på den och vara svåra att få bort utan att skada fuktspärren.
 
Fogarna är mest en estetisk sak, håller inte tätt för fem öre. Så i en dusch är det blött under kakelplattorna i princip hela tiden. Samma sak där, det är mattan, alltså tätskiktet som håller tätt. Att den är synlig vid golvbrunnen spelar ingen som helst roll. Hur lätt den är att hålla rent vet jag inte, men det kommer ju ändå inte synas med locket på. :)
 
Det går aldrig hålla ett klinkergolv helt rent så :D(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.