Hjälp!!!!!
Kan vi tillläggsisolera våra väggar med "rymdisoleringsfolie", 8mm= 15 mm trad isolering enl. tillverkaren? Läst lite i gamla inlägg och där får jag inte något positivt intryck...... Men finns det någon därute som har EGEN erfarenhet av detta???
 
Tänk såhär vorde det så bra som det låter skulle alla ha det eller hur?

Jag kan tänka mig denna isolering där det absolut inte finns plats för vanlig isolering.

Är något för bra för att vara sant så är det troligen så. :)
 
Har du någon länk eller info om materialet?
 
Det vore intressant att veta hur viktig faktor väremstrålningen egentligen är?

Om det nu skulle göra stor skillnad att minska den så tycker man ju att de stora tillverkarna av glasull etc. borde fått fram en produkt med en al folie. Åtminstonde de produkter som har en vindpapp borde ju med enkla medle kunnat få en al beläggning också.
 
hempularen skrev:
//...Om det nu skulle göra stor skillnad att minska den så tycker man ju att de stora tillverkarna av glasull etc. borde fått fram en produkt med en al folie. Åtminstonde de produkter som har en vindpapp borde ju med enkla medle kunnat få en al beläggning också.
Det gör dom inte eftersom det inte fungerar så. En reflekterande beläggning kräver luft framför (innanför, på varma sidan) för att fungera.

Det finns dock andra material som kan användas för att ge bättre isolering i tunna skikt. Dyra grejer, men kan vara användbart för att tex bryta köldbryggor vid ståldetaljer.
http://www.aerogel.com/markets/building.html
 
Det finns nygamla produkter ute på marknaden som för förbättrar lambda-värdet på existerande isoleringsmaterial.
Om man utgår från vanlig cellplast med lambda 0,038-0,040 W/mK så kan man med tillsats av grafit hindra infraröd strålning att ta sig ut. Kemjätten BASF kallar det för Neopor, och skivorna är gråa med lambda 0,031 W/mK.
http://www.corporate-qual.basf.com/...4071_neopor-anwendung2---application2_03d.jpg

Två andra intressanta produkter, den här gången från Ecotherm, är XPS-skivor och mineralullskivor belagda med aluminiumfolie, Där lyckas man med att komma ända ner till lambda 0,024 W/mK, eller uttryckt på ett annat sätt, U=0,135 W/m2K vid en tjocklek av 18 cm http://www.selthaan.de/Download.aspx?File=3815. Länk till prospekt med bilder och annat intressant http://www.selthaan.de/Download.aspx?File=3656


Krawk skrev:
Det gör dom inte eftersom det inte fungerar så. En reflekterande beläggning kräver luft framför (innanför, på varma sidan) för att fungera.]
Oavsett om det handlar om mineralull eller cellplast, så är det just innestängd luft som isolerar. Därför finns det alltid "luft framför", som du uttrycker det. Ja, förutsatt att man monterar skivorna med aluminiumfolie mot den kalla sidan förstås ;)
 
Ecotherm produkterna är inte av XPS utan av Polyurethan.
0,024W/m,K är inget speciellt för detta material. Alu-folien gör alltså inget.

Det är förvisso luft i isolering, men bredden på luftspalten spelar också in. Denna blir mycket liten eftersom det är en massa glasfiber ivägen. Man kan inte se mkt igenom även en tunn glasfibermatta, eller hur?
Dessutom behöver man fästa folien mot isoleringen, vanligen med hjälp av klister. Detta klister har dåliga reflektiva egenskaper. Dvs folien är bara blank på utsidan.
Men det är ju praktiskt på sommaren.


Basf-Neopor är dock en trevlig innovation. Känner inte till det närmare men gissar att grafiten fungerar genom att den skapar en reflekterande yta inne i varje luftpor. Många speglar små, om man så säger.
 
Jaja, då stoppar Ecotherm dit aluminiumfolien för att det ska se tufft ut, antar jag ;)
Skämt åsido, men jag tror nog att den har för uppgift att stoppa infraröd strålning, ungefär som metalloxidskiktet på isolerrutor, eller grafiten i grå cellplast. Lambda är ett mått på värmekonduktivitet, och infraröd strålning som själva namnet antyder, är just värmestålning, så lambda 0,021 W/mK för PU är kanske halva sanningen. För att dra en parallell till fönster - Vad kan en isolerruta tänkas ha för lambdavärde? Troligtvis inte proportionerligt mot dess U-värde, med avseende på rutans tjocklek.
Att det är PU och inte XPS stämmer dock.
 
isolde skrev:
Jaja, då stoppar Ecotherm dit aluminiumfolien för att det ska se tufft ut, antar jag ;)
Inte så märkligt som det låter. Kallas marknadsföring, man måste göra sin produkt speciell på något sätt.

isolde skrev:
Skämt åsido, men jag tror nog att den har för uppgift att stoppa infraröd strålning, ungefär som metalloxidskiktet på isolerrutor, eller grafiten i grå cellplast. Lambda är ett mått på värmekonduktivitet, och infraröd strålning som själva namnet antyder, är just värmestålning, så lambda 0,021 W/mK för PU är kanske halva sanningen. För att dra en parallell till fönster - Vad kan en isolerruta tänkas ha för lambdavärde? Troligtvis inte proportionerligt mot dess U-värde, med avseende på rutans tjocklek.
Att det är PU och inte XPS stämmer dock.
Värmeledning är inte samma sak som värmestrålning. Två helt olika mekanismer för överföring av energi.
I homogena material sker ingen överföring av värme via strålning. Det är alltså inte möjligt att reflektera denna.
 
Det är ju lite skillnad på att isolera mot en vakumatmosfär och en luftatmosfär.

Strålning är vad jag vet det enda sättet att överföra energi i rymden. Dvs en kylfläns fungerar även i rymden fast sämre då den endast avgerstrålning och inte värmeenergi.
 
En av dem har dessutom en tunn, reflekterande isolering från Nasa. En annan friggebod har en tunn vakuumisolering. En tredje har en ny typ av tunn mineralullsisolering. En fjärde har ingen isolering, förutom den konventionella isoleringen.
- Mätningarna pågår i två veckor. Vi kommer bland annat att kontrollera täthet och temperatur, säger Ulf Nordwall.


Vakuumisoleringen verkar mest intressant, även om den är effektivast på konvektion. Synd att man inte har länkat till hur vakuumisoleringen är uppbyggd, och hur hanterbar den är som produkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.