Är lite fundersam...håller på o renoverar hela nedervåningen med hall, trapphus, kök, vrum o kontor.

1A frågan: I köket har vi satt upp ny väv, ska man grundmåla den innan man lägger på den slutliga färgen!?

2A frågan: I vrummet är det en papperstapet som är målad o som väldigt lätt går o ta bort...Under denna är det den ursprungliga papptapeten. Har nu hört att innan man lägger på tapeten så ska man grunda med en special färg (vet inte om d kallas färg men ska typ vara tunt som vatten)som drar åt papptapeten o förhindrar att det blir bubblor senare på den nya tapeten. Denna är visst jättte dyr! Har nån någon erfarenhet av denna?

3 frågan: I trapphuset är det fiskbensväv, jag tycker inte den är speciellt snygg men om vi ska byta den är det ju ett jäkla arbete, högt i tak osv. Men det finns inga fönster där bara ljus från lampor...Tänkte måla en stor schablon målning på väggen rakt fram i trappan. I stil med denna: http://www.opak.se/opak_schablon.html# (tryck på länken måleritips) Tror ni att det tar bort blickarna från fiskebenen!?

Hoppas nån kan svara på någon fråga iallafall... :-[
 
1: Antar att du menar någon typ av glasfiberväv....Den skall ej behöva grundas utan endast färdigstrykas 2ggr.

2: Det där med att binda väggen tycker jag är lite vanskligt, vill till att det blir riktigt bra för att man inte ska gå och vara förbannad när tapeten släpper senare.
Jag brukar alltid riva ner undervarande lager, går ganska enkelt med lite vatten på, en spackelspade och lite sandpapper....så får du garanterat bra resultat.

3: Jo varför inte, är alltid kul med lite vägmålningar :)
 
Hej

Om det är glasfiber SKA det grundas. Med en grundfärg för glasfiber. Inte med takfärg.
Glasfibern 'måste' slipas efter grundning.
Och det är inte många tak el. väggfärger som klara det.
Skulle man skita i det här så är risken att man kan få flammiga släpljus väggar.
Små små fibrer som sticker ut och ger skugg effekt. Inte vackert...

Om det är slät armeringsduk så är det även den vettigt att grunda innan.
Annars går det kopiösa mängder 'dyr' färdigfärg.

Tyvärr så tror jag inte att det är så vettigt att måla en schablon på en fiskbensmönstrad glasfiberväv.
För även om du får till konturerna på schablonen utan att det rinner innanför
så kommer det att bli skuggningar och fiskbenseffekt på hela schablonen.

/Fredrik
 
Fredrik. skrev:
Hej

Om det är glasfiber SKA det grundas. Med en grundfärg för glasfiber. Inte med takfärg.
Glasfibern 'måste' slipas efter grundning.
Och det är inte många tak el. väggfärger som klara det.
Skulle man skita i det här så är risken att man kan få flammiga släpljus väggar.
Små små fibrer som sticker ut och ger skugg effekt. Inte vackert...

Om det är slät armeringsduk så är det även den vettigt att grunda innan.
Annars går det kopiösa mängder 'dyr' färdigfärg.

Tyvärr så tror jag inte att det är så vettigt att måla en schablon på en fiskbensmönstrad glasfiberväv.
För även om du får till konturerna på schablonen utan att det rinner innanför
så kommer det att bli skuggningar och fiskbenseffekt på hela schablonen.

/Fredrik

Tack för tipset med schablonen på fiskbensmönstret...det hade jag inte tänkt på! Får nog göra en fondvägg där istället... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.