Jag skrev samma fråga i fel forumsdel och väljer nu att ställa fråga här där den verkar passa in bättre......

Vi har en 1 1/2 plans tegelvilla med källare från 1964 och jag skulle vilja öppna upp väggen mellan kök och matsal. Jag tror inte den väggen är bärande men jag skulle gärna ha Er experthjälp. Bilder på alla plan bifogas och väggen som är inringat med rött är den som ska bort. Den streckade röda linjen (nåja, streckat....) markerar, vad det ser ut som, en träbalk.
Jag har ringt stadsbyggnadskontoret men dom ritningar som fanns på huset va inte till någon hjälp.
Kan ni hjälpa mig utifrån dessa planritningar?
 
  • bottenvåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • källare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • övervåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Troligast ej bärande.
Den långa hjärtväggen mitt i huset som alltså en bit är ersatt med den bjälke du markerat med rött är dock sannolikt bärande.


Kolla bara så man inte byggt in något tungt på övervåningen precis ovanför denna vägg, dvs i efterhand nyttjat bärkraften i denna vägg som troligen inte har något att bära upp i husets originalutförande.
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag sätter en blank guld-tia på att den väggen inte är bärande.

Vem har gjort dessa 3D-modeller? Där finns en friskrivningstext som innebär att de ej är att lita på.
(Det är ju inte planritningar som du skriver)

Hur riktigt är t.ex. väggtjocklekarna återgivna?
 
Stämmer ritningen med garderober på övervåningen, så kan knappast den väggen bära något.
 
KnockOnWood skrev:
Jag sätter en blank guld-tia på att den väggen inte är bärande.

Vem har gjort dessa 3D-modeller? Där finns en friskrivningstext som innebär att de ej är att lita på.
(Det är ju inte planritningar som du skriver)

Hur riktigt är t.ex. väggtjocklekarna återgivna?
Dessa bilder är det närmaste jag lyckats komma. Dom är från mäklaren när vi köpte huset.
Tjockleken på väggarna inne i huset är ca 95 mm, reglat med tjock masonit som väggbeklädnad.
Skulle ni ta hit en byggkonstruktör som tar ca 1200:-/timme för att kolla över huset?

För övrigt stämmer planlösningen på bilderna bra med hur verkligheten ser ut.
 
Redigerat:
Håller med de som tippar på att den inte är bärande. Jag rev en vägg i ett hus där vi var osäkra. Vi gjorde så att vi rev lite i taget och satte upp flera rör parvis med slangklämmor; där det ena var mot taket och det andra mot golvet, med markeringar på; så att vi kunde se om taket tyngde ner. Vi rev bit för bit under flera dagar och höll koll på markeringarna. Vi lade även tyngd på övervåningen för att vara säkra. I vårt fall var det så många ändringar och ombygnader att inte ens en konstruktör hade kunnat lösa det utan att riva... Om du är osäker så riv inte utan att ha ett gäng stämpar redo!
 
Är övervåningen byggd vid samma tillfälle som bottenvåningen eller påpbyggd senare typ Åtvidabergshus?
 
Thomas_Blekinge skrev:
Är övervåningen byggd vid samma tillfälle som bottenvåningen eller påpbyggd senare typ Åtvidabergshus?
Jag tror allt är byggt vid samma tillfälle.
 
Nu har jag kommit fram till att eftersom jag inte vet till hundra procent om den är bärande eller inte så kommer jag ta ner hela väggen, sätta dit en limträbalk och köra på.

En liten undran bara, om man inte vet att väggen är bärande, hur fungerar det med bygganmälan? Det finns ju inga ritningar på huset som talar om vilket? Man behöver väl egentligen bara anmäla om man ändrar byggnadens konstruktion, vilket en bärande vägg är?
Om man ändå ska anmäla detta, vad pratar vi om för pengar?
 
Bygganmälan kanske 5000 kr men du måste ha en ka också. Minst 5000 kr till. Väggen är inte bärande. Riv och är det 45 mm reglar på cc 450 alt 600 är den inte bärande. Problemet är att ingen på forat vill lova säkert då vi inte kan ditt hus och kan bedöma till 100%
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Om du fortfarande är osäker, så öppna väggen på matrumssidan och titta efter.
Är den byggd som Villa vista beskriver här ovan, så är det klart …
 
Tack för svaren men hur är en bärande vägg uppbyggd då?
När jag knackar i den väggen är den "ihålig". Är inte hjärtväggen uppbyggd med reglar c-c 450 eller c-c 600?
 
Bärande vägg, har ej 45 mm regel utan större dim. Vet ej minsta men typ från 145mm alt solid plankvägg typ 3 tum

Sen är det ologiskt att den väggen är bärande då takstolar och bjälklag ligger parallellt med den väggen
 
Hjärtväggar byggdes på 1960-talet ofta med 50x100 eller 37x125 ohyvlat, c/c 600. Alltså en stolpe per takstol och en för varje bjälke mellan takstolarna.
Hjärtväggen i huset på dina bilder är väggen mitt i huset; den som fortsätter i en balk.
Icke-bärande innerväggar i 1960-talshus är ofta byggda med 45x45 eller 45x70 c/c 600.
 
Redigerat:
Jag är mycket tacksam för dessa svar jag fått!
Så ett sista klargörande, om jag hittar reglar i väggarna i huset med dim 45*45 alt 45*70 på c-c 45 alt c-c 60 så är dessa ALDRIG bärande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.