Hej igen alla verktygsvänner!
Har en undran om någon provat satineringsmaskin på trä? Vill dels göra ren ett par urgamla takbjälkar som ska återanvändas. De är fulla med damm o fläckar av duvskit. Tanken är att en satineringsmaskin med mässingsborste skulle kunna göra rent och dessutom plocka fram mönstret av årsringar i träet.
Festool har en maskin, Rustofix, men den kostar lite väl. Jula har en som skulle kunna funka. Har dock aldrig testat en sådan maskin. Nån som har erfarenhet?
 
  • Gilla
deveborn
  • Laddar…
Hej!
Jag skulle också vilja veta hur detta fungerar och vilka maskiner som är dugliga för strukturering av trä. Har sett att Makita har en maskin som är lite mer överkomlig i pris än Festools. Vore ju bra om Julamaskinen fungerade så klart. För egen del lär jag inte använda den dagligdags så det krävs knappast proffskvalitet. Planerar att göra en bänkskiva som jag vill prova att strukturera. Provade du någon maskin? Hur blev resultatet? Vilket material bör man ha i borsten? Någon här på forumet borde väl ha erfarenhet av borstning/strukturering av trä?!
 
Har inte erfarenhet av varken Makita, Festool eller Julas. Och inte så mycket i trä heller men jag har provat några gånger.
Har en Flex och använder det till slipning och polering av rostfritt och det är sjukt effektiv. Körde först med bandslip men då gick det åt många papper så jag köpte Flex LP1503VR och originalpapprena håller betydligt längre!
Rostfritt sliter hårt på slippapper.

MEN, i trä... Då skulle jag avråda er att köpa Julas, då det inte har anhåll (det har inte Flex heller), utan anhåll och stödhjul kommer träet bli vågigt då maskinen är alldeles för effektiv och för den ovane blir det lätt fula guppar. Man får då föra maskinen fram och tillbaka väldigt snabbt och försiktigt.

Festoolen däremot har ju anhåll så det skulle jag nog sikta på om det är trä som ska bearbetas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.