Hur är svårighetsgraden?

Vi har en hörnsoffa som vi trivs bra med, förutom jag som inte alls gillar klädseln. Har funderat på hur svårt det är att klä om en soffa, känns som om det är kuddarna som blir krångligast. Har även sett att många helt enkelt draperar sina soffor med ett tyg de gillar, funkar det? Är lite rädd att det ska se lite sjaskigt ut.

Nån som testat?

Anna
 
Sjaskigt är nog bara förnamnet :surprised:

Mitt råd är absolut att lämna in rasket till en tapetserare, det håller längre och ser bättre ut. Alt. är ju alltid att drapera soffan med tyg utan att sy
 
Det är DYRT att lämna in! Kan vara värt att försöka själv om man är lite händig. Välj ett bra tyg som håller. Bra att ha är häftpistol och krokiga kraftiga tapetserarnålar, men det går med nubb, raka nålar och tålamod oxå. ;) Jag har klätt om fåtöljer med bra resultat.

Drapera med löst tyg? :-/ ...inte om man tänker sitta i soffan!

/Ulle
 
jonne: hur pass händig är du med en symaskin? Visst kan jag sy gardiner och så, men jag hade träslöjd i skolan ;)

Det lutar åt att jag ska ge det ett försök, med det lär bli hutlöst dyrt med tyg också, det är ju inte bara ett par meter som går åt... Vad använde du för sorts tyg förresten?

Anna
 
Totte_S
Se till att göra en mall i lakansväv på de delar som verkar riktigt krångliga, innan du klipper i det dyra möbeltyget. ;)
 
Om det inte är en riktigt schysst soffa som du absolut vill behålla, så råder jag dig att köpa nytt i stället.
Svårt att få det snyggt, hållbart i längden och billigt.
Sälj först din gamla soffa på Blocket. Kolla sen in Bo Concept exempelvis, fina soffor till relativt billiga priser.


mvh
David
 
Jag håller nog med David. Jag har sett en hel del händigt hemomklädda soffor och har bitit mig i tungan för att inte säga vad jag tycker ... Det är svårt att göra ett snyggt jobb.

Jag själv har lagt en stor, mjuk & härlig qashqaimatta över min slitna soffa ... urmysigt!
 
Ta kontakt med en kunnig tapetserare.

Är det en soffa som ni verkligen trivs med så lönar det sig i längden att få jobbet utfört av en fackman. En tapetserare kan även stoppa upp/ fixa till om soffan är nersutten, någon fjäder är kass etc. Soffan kan bli som ny med precis vilket tyg ni vill ha. :)

 
Jag tycker det är viktigt att det är en soffa med kvalité om du ska satsa på den. Är det en enkel variant av billigt material är det knappast lönande att varken klä om själv eller låta en tapetserare göra det. Som du själv säger; tyg är dyrt, och det går åt mycket till en hörnsoffa.
 
Hej Yonna! tycker om din lösning... hur en gashghaimatta ser ut? Är den vävd eller knuten ? Har ingen kunskap om mattor....
gaia
 
Tunn, knuten persisk matta på ullvarp vilket innebär att den är mjuk. Långa, handspunna fransar ;). Inköpt på auktion för en slant som inte skulle räcka till nytt sofftyg :D.
 
Tack för svaret Yonna!
..... har en gammal soffa och hoppas nu ha tur på en auktion :)
hälsningar
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.