Har läst lite trådar här om IVT 490 och folk som byggt nytt och känner att den inte räcker till.

Vi skall bygga nytt och huset kommer bli på ca 170kvm 1/1½ plan och har blivit rekomenderade 495an. Man vill ju veta om detta kommer funka bra!
 
Har IVT 495, men eftersom vi ännu inte har fått "Injusteringen" som ingår så är det svårt att uttala sig om förträffligheten. Ett tips är dock att få injusteringen gjord snarast möjligt. Efter två månaders drift så fick vi nämligen reda på att innan justeringen är gjord så går värmepumpen enbart på elpatron, dvs vi får en onödigt hög elräkning.
 
Är det gjort en energiberäkning på vad huset kräver? 170 kvm x 50 w per kvm är väl mellan tummen och pekfingret vad som behövs och då hamnar vi på 8.5 kw vid -20 gr.ute och en innetemp .på 20 gr. Bygger ni i södra Sverige kanske den räcker men är det uppåt så vete katten. Max effekt på värmepumpsdelen är ju 4 kw och resten är tillskott om det blir kallt.
 
robban44 skrev:
Är det gjort en energiberäkning på vad huset kräver? 170 kvm x 50 w per kvm är väl mellan tummen och pekfingret vad som behövs och då hamnar vi på 8.5 kw vid -20 gr.ute och en innetemp .på 20 gr. Bygger ni i södra Sverige kanske den räcker men är det uppåt så vete katten. Max effekt på värmepumpsdelen är ju 4 kw och resten är tillskott om det blir kallt.
Vi har inte kommit så långt som en energiberäkning. Vi ska bygga i falun /dalarna mellansverige med andra ord. kommer även ha nått kaminlikande så det borde ju funka då med andra ord !

Tackar för svar
 
Väntar på en offert ang ivt 495 twin som även har en jordvärmeslinga. Om du har en bra tomt för det kanske det är ett alternativ. Vi ska också ha en kamin som vi kommer använda flitigt. Ska bygga 180kvm och har räknat på 45 w/kvm alltså c:a 8.1 kw. Tror att vi klarar oss rätt bra på den pumpen. Bygger i Avesta

Mvh
 
Varför håll apå och krångla med borrhål eller markslinga när det finns FLVP som ger 5 eller 6,5 kW på enbart frånluft? Vi kör en Comfortzone CE50 på 180 kvm soutteräng och klarar oss utmärkt på det. Blev faktiskt billigare än offerten på IVT 495 TWIN.
 
matbr107 skrev:
Varför håll apå och krångla med borrhål eller markslinga när det finns FLVP som ger 5 eller 6,5 kW på enbart frånluft? Vi kör en Comfortzone CE50 på 180 kvm soutteräng och klarar oss utmärkt på det. Blev faktiskt billigare än offerten på IVT 495 TWIN.[/QUOTE

Intressant!
Grejen är väl att husleverantörern har avtal med ivt därav bra pris. Men detta skall jag kolla upp!
 
Goois skrev:
Väntar på en offert ang ivt 495 twin som även har en jordvärmeslinga. Om du har en bra tomt för det kanske det är ett alternativ. Vi ska också ha en kamin som vi kommer använda flitigt. Ska bygga 180kvm och har räknat på 45 w/kvm alltså c:a 8.1 kw. Tror att vi klarar oss rätt bra på den pumpen. Bygger i Avesta

Mvh
Bygger lika stort o med samma värmelösning som du. Se upp för att använda kaminen för mycket om du har golvvärme för den har svårt att balansera och du har fördröjning i den vattenburna värmen. De vi pratat med som säger sig kunna detta med värme menar att om man har en IVT495 med kollektor slang och golvväme så är kaminen i princip bara till för myseldning. Du tjänar inget på att kaminelda.
 
Huskul skrev:
Bygger lika stort o med samma värmelösning som du. Se upp för att använda kaminen för mycket om du har golvvärme för den har svårt att balansera och du har fördröjning i den vattenburna värmen. De vi pratat med som säger sig kunna detta med värme menar att om man har en IVT495 med kollektor slang och golvväme så är kaminen i princip bara till för myseldning. Du tjänar inget på att kaminelda.

Okej, tack för tips !
 
Du skriver själv siffrorna så därför förstår jag inte avslutningen på ditt inlägg. Bygger man 180 kvm i Avesta så kommer inte en 495:a räcka året om. På sommaren och en del av våren och hösten så kommer pumpen att räcka alldeles utmärkt. Då producerar den mestadels varmvatten. På vintern när den ska producera värme till huset OCH varmvatten kommer den inte att räcka. Det säger sig självt att ni kommer att skriva inlägg här till vintern och klaga på att ni har så hög elräkning. Titta runt här i forumet, det vimlar av trådar där man klagar på att pumpen inte räcker.

Med de siffror som du redovisar borde du ha en pump kring 6-7kW, inte 4kW.

Goois skrev:
Väntar på en offert ang ivt 495 twin som även har en jordvärmeslinga. Om du har en bra tomt för det kanske det är ett alternativ. Vi ska också ha en kamin som vi kommer använda flitigt. Ska bygga 180kvm och har räknat på 45 w/kvm alltså c:a 8.1 kw. Tror att vi klarar oss rätt bra på den pumpen. Bygger i Avesta

Mvh
 
Bor i ett nybyggt hus i Västerbotten och värmer 130 kmv hus till ca 21-22 grader samt ett 60 kvm garage till ca 16 grader med en 495:a (150 meter jordvärmeslang). Efter 11 månader kan jag konstatera att förbrukningen inklusive hushållsel ligger på 13 000 kWh, vilket innebär att vi sannolikt landar på 15 000 kWh på helåret. Förvisso har vintern varit rätt mild, men å andra sidan förbrukar hus med golvvärme i plattan alltid mer under första året så det bör nog ta ut varann.

Vi bor i enplansvilla, så en 495 bör räcka till en 1,5-plans på 170 kvm.
 
jenfor skrev:
Bor i ett nybyggt hus i Västerbotten och värmer 130 kmv hus till ca 21-22 grader samt ett 60 kvm garage till ca 16 grader med en 495:a (150 meter jordvärmeslang). Efter 11 månader kan jag konstatera att förbrukningen inklusive hushållsel ligger på 13 000 kWh, vilket innebär att vi sannolikt landar på 15 000 kWh på helåret. Förvisso har vintern varit rätt mild, men å andra sidan förbrukar hus med golvvärme i plattan alltid mer under första året så det bör nog ta ut varann.

Vi bor i enplansvilla, så en 495 bör räcka till en 1,5-plans på 170 kvm.
Intressant! Jag har läst o kikat en massa och det lutar åt ren bergvärme, jag är rädd för att 495an inte kommer att räcka till och att elmätarn kommer snurra alldeles för mkt!
 
Om du är maskinförare och har tillgång till grävmaskin - varför gräver du inte för jordvärme istället för bergvärme? Måste vara oerhört mycket enklare att räkna hem?

Att vi inte valde en ren jord-/bergvärmepump berodde på att det skulle ta alldeles för lång tid att räkna hem merkostnaden. Med lightversionen 495 förbrukar vi som sagt 15 000 kWh per år, varav hälften är hushållsel. Om jag hade fått ner uppvärmningskostnaden (7 500 kWh) med ytterligare 30% genom att välja ren jordvärme så hade jag sparat drygt 2 000 kWh per år = ca 2 000 kr. Om merkostnaden för ren jord-/bergvärde är exempelvis 50 000 kr så tar det 25 år att räkna hem. Det är förstås svårt att veta på förhand exakt vad förbrukningen kommer att bli, men en grov uppskattning går ju att göra.
 
Hej!

Vi har byggt ett 2 plans hus på 175 kvm i Göteborg med inflyttning sommaren 2006. Huset har golvvärme på bottenvåning och radiatorer på övervåningen, 30 cm isolering under huset och 25 cm i väggarna. Pumpen är en IVT 495 med 100 m borrhål.

JAg läste av elmätaren idag och prognosen är en årsförbrukning på cirka 15000 kWh för uppvärmning och hushållsel.

Vintern har ju som sagt inte varit så kall och det verkar som att värmepumpen räcker till att värma huset utan elpartron i stort sett ner till - 5 grader. Vid -10 går elpatronen cirka 50% av tiden.

Vid temperaturer under 0 grader gå elpatronen in efter en dusch eller ett bad.


Min slutsats är att i Götebogsklimat räcker denna lösning bra för mitt hus. JAg var tveksam när jag byggde precis som du, men har inte ångrat mig. När det gäller uppvärmning med kaminen så kan jag bara hålla med föregående insändare att golvvärmen hinner inte med att reglera ner om man inte eldar minst 12 timmar i sträck.

Mvh Hans
 
Jag har självt en 495a till 200m2, enplans med golvvärme, i kaminfrågan spelar det ju ingen roll vilken panna man har, eldar själv i kamin när det känns lite ruggigt, tex när temperaturen fallit snabbt, det blåser väldigt mycket (som på senare tid), eller när det är ovanligt kallt, i vår del av landet kallare än -5, och jag måste säga tt det funkar utmärkt. Märker efter en timme eller så att pannan orkar med bättre, mindre tillskott, detta är naturligtvis för att rumstermostaterna börjar stänga vissa slingor.

En annan sak som har påstått är att man sen ska få en omvänd effekt när brasan slocknar, men åtminstone i mitt fall med ganska mycket täljsten, så verkar övergången sköta sig själv. Min förklaring är att rumstermostaterna i mitt fall är ganska generöst inställda och släpper på golvvärmen ganska tidigt och eftersom de nog är lite inexakta "fladdrar" de lite och släpper på lite mjukt.

Som sagt, för mig funkar det utmärkt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.