Har en snöslunga med en 8 hästars briggs. Problemet jag har med den är att den inte orkar hålla upp varvtalet på fullgas med belastning. Jag har bytt ut tändspolen till en ny brytarlös och ställt in gapet på 0,2 mm. Nytt tändstift. Jag har rengjort förgasaren och servat den med repsats. Ny bränsleslang och filter. Ny regulatorfjäder.
Vad kan problemet vara då den går bra på tomgång och halvgas men så fort jag ska börja röja snö och drar på gasen så ser man att regulatorarmen åker upp och ner hela tiden och varvtalet med den.

Har försökt att ställa förgasaren efter konstens alla regler efter en manual men det går helt enkelt inte att få den gå rent på fullgas. Kan väl också nämna att den brukar starta på 3:e eller 4:e draget och när den är varm så måste jag choka den och den smäller igång på första, annars startar den inte.

Börjar bli less på den. Tips önskas på vad felet kan vara.

Briggs stratton model 190412 type 0695
 
C
samma problem hade jag och det var topplockspackningen som hade gett efter. På min modell ( äldre 8,5 hk ) så är det ett typ problem, nuförtiden har de ändrat utformingen på topplocket. Det tog mig under 3 timmar att demontera och tills motorn gick igen ( drack öl och värmde vedpannan samtidigt ).
 
Får ta och kolla packningen och samtidigt göra en ordentlig rengöring. På samma gång så är det väl lämpligt att ställa in ventilspelet. Nån som har koll på vad det ska vara på en gammal briggs, -73:a.
 
C
0,05 på insuget och 0,1 avgassidan om jag kommer rätt ihåg på min motor men den är nyare än din.
 
Kollade upp flottören då det är den enda delen i förgasaren jag inte bytt. Den har inget läckage men är lite tillknycklad på ett ställe, ser ut som nån använt en tång för att justera läppen. Har svårt att tro att det skulle påverka. Kolla bilden! Är det nån som tror nått annat?
Går det att själv tillverka en topplockspackning?. Har packnings ark hemma. Borde väl funka tills jag får hem en ny orginal packning.
flottör.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Jag skulle byta flottören först. Pga att den är defekt kan det vara så att även om du har bytt nålen så kommer det fel mängd bränsle. Byte av packningen är inget svårt. Det var första gången för mig och mest tid tog det i början för att fundera i vilken ordning som snöskydds delarna och ljuddämpparen skulle bort. Har du också granskat bränsletillförseln? Att det inte finns något filter i tanken som är igentäppt som gör att den inte får tillräkligt med bränsle vid belastning.
 
Har en Toro 1132 med 11-hästars Briggs från 1979. Gissar att konstruktionen är rätt lika din. Fick också byta topplockspackningen. Var en snabb operation på kanske en halvtimma. Topplocket på dessa sidventilare är ju just bara ett metallock som sitter med några skruvar. På min gick det att se att packningen var dålig om man körde den i mörker då det blev en liten gnista ut från kanten på topplocket på ventilsidan.

Tror inte på att försöka fixa en egen packning. Materialet måste ju tåla rätt höga temperaturer. Det fina med Briggs-motorerna är ju att det är lätt med reservdelar. Borde gälla även en så gammal maskin som en 74:a. Bara att leta upp serienumret på den och gå in på Briggs hemsida så ska du kunna hitta vad det är för packning du behöver.
 
hej på er
bryter in lite här.
har fått tag på en gammal grön snöslunga canadiana från movac i umeå.
med en b o s motor och undrar hur ja kan få tag på nån manual eller uppgifter på hur mycke olja de ska va i motorn,även i den lilla lådan i mitten på stången där snöskovlarna sitter. hur många kg ja ska dra toppen me.
skulle behöva en flotör för den ja har har delat sig i mitten.
den läckte från toppen men ja jorde en egen packning.
har letat efter uppgifter här på nätet men hittar inte mycke.
vill ju ha reda på årsmodell mm.
det är en briggs and strattonmotor 8 hp. at 3600 rpm. 319 cc.
agregatet är 8/ 26 in. 66 cm.
har kollat i briggs register men hittar inget.
model type code
190412 1006 01 79042012
kanske nån av er som har tipps på detta
mvh jonas i målilla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.