Hej!

Jag ska göra hål för elkos 1.5 dosor.
Jag gjorde ett 73mm hål, ska man gröpa ur resterande så hela dosan kommer in i hålet?
Eller ska jag sätta dosan djupare in i väggen?

Skickar med bild för att lättare förstå.
Aldrig kört med såna här dosor förut.

Googlat lite och hittar inget och alla butiker har stängt helg...
73mm hål i trävägg med en röd eldosa och elledningar inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett 73mm hål för eldosa i en OSB-skiva på en vägg bredvid en elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

tommib
Du fräser en gång till fast på halva cc-avståndet mot en vanlig dosa. Det finns en särskild mall om jag minns rätt. Du kan också såga ur med sticksåg.
 
  • Gilla
mrmatroy
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du fräser en gång till fast på halva cc-avståndet mot en vanlig dosa. Det finns en särskild mall om jag minns rätt. Du kan också såga ur med sticksåg.
Okej, tack!
 
E
mrmatroy mrmatroy skrev:
Okej, tack!
Antar du ska på med en skiva till utanpå.
Är det många dosor du satt kanske det kan vara värt att skaffa en magnetiskt system typ holen in 1. Magnetiskt dosfräsningssystem bestående av en orange fräs och svart förvaringslåda.

Det blir inte snyggt med för stora hål. Det kan kanske finnas någon billigare kopia men just 1,5 vet jag inte om jag sett. https://www.elbutik.se/dokument/produkter_se.pdf
 
  • Gilla
mrmatroy
  • Laddar…
Tack för svar.

Går det att sätta dosan horisontellt och vägguttaget vertikalt?

**EDIT**

Följdfråga... Är det socialt accepterat att ha ett vägguttag liggandes eller kommer den kunniga se ner på det liggande uttaget?
Detta uttag gäller för Kaffebryggare i kök.
 
tommib
Nej. Dosan och eluttaget måste ha samma orientering. Liggande uttag är dock inget konstigt.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej. Dosan och eluttaget måste ha samma orientering. Liggande uttag är dock inget konstigt.
Även om det sitter ett uttag på samma vägg, samma höjd, 2 meter bort som står upp?
 
tommib
Det är en rent estetiskt fråga.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Ok!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.