I sommar har jag hittat små runda hål (vissa fyllda med "sågspån") i gammal slipers längs trädgårdsgången. Har inte kunnat hitta vem som käkat där, men tyckte att det var konstigt då det är gamla impregnerade slipers. Vi har vid nåt enstaka tillfälle (2 ggr i år) sett en hästmyra i trädgården.

Nu hittade jag igår hål i tröskeln till källardörren samt ett hål i dörrkarmen (som jag inte vet om det är samma typ av hål). Tröskeln är rätt murken pga att det skvätter in vatten från betongtrappan där. I morse hittade jag detta kräk vid tröskeln. Antagligen ihjältrampad av min sambo i morse.

Vad är detta? Nån slags trägnagare? Vad gör jag åt det? Att byta ut den murkna tröskeln känns som ett bra första steg men behövs mer åtgärder?

Storleken på krypet är ca 12-13 mm långt och hålen är ca 4-6 mm i diameter.

IMG_0642.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0645.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
låter som att det är hästmyran som är skyldig, fast jag vet inte vad det är för skalbagge du hittat. Googla på hästmyra så får du se bilder och information från anticimex som stämmer överens med det du skrivit

såg att du redan fått förslag på vad skalbaggen är för sort :surprised:
 
Tycker inte att den ser ut som strimmig trägnagare... den jag hittat är kolsvart och har "hela" ränder, inte prickar. Praktbagge? Det kan ju vara som så att det är två olika fenomen. Hästmyra som gjort hålen och nån annan bagge jag hittat. Får kanske ringa mitt FB och höra vad som ingår.
 
Gissar om vanligt på jordlöpare. Det blev ju en vinnare i en anan tråd :)
 
Jag tycker den stackars skalbaggen ser för tjock om magen ut för de där små hålen för att vara den skyldige gärningsmannen.
 
Tänk på att den är platt sedan den blev trampad av min sambo :D
Som sagt, det är ju inte säkert att baggen har med hålen att göra. De kan vara hästmyra kanske... äter de friskt trä eller bara fuktigt/murket?
 
Börjar luta åt hästmyra. Såg en till sån i trädgården idag och hålen i tröskeln är identiska med de i den impregnerade slipersen. Kan väl bara vara hästmyra som går på impregnerat?

Vad gör jag nu? River upp tröskeln och ser om angreppet fortsatt åt nåt håll eller hur går man till väga med hästmyra?
 
Har rivit lite i tröskeln nu och det vete fasen om det inte är ett gammalt angrepp som jag hittat. Jag har helt enkelt inte sett hålen förut eftersom vi inte använder den dörren i vanliga fall. Nu använder vi den eftersom trappan renoveras vid huvudingången. Jag granskade foton från förra året då jag bytte dörrfoder och kan se att samma hål i tröskeln fanns redan då. Ska dock ändå riva lite i tröskel och dörrkarm för att se hur mycket som behöver bytas ut. En fördel är att förutom tröskel och karm är det bara betong (källarväggar) upp till minst 50 cm höjd.
 
Ett säkert tips är nog att hålla trät torrt,
oberoende av vad för insekt det rör sig om.

De små bestarna är nog mest förtjusta i fuktigt trä
(vilket du ju har bevisat i o. m. att tröskeln var ordentligt nerblött).
 
Ja, planen är helt klart att torka ut det området. Det stänker vatten från betongtrappan när det regnar och sedan blir det liggande vid tröskeln. Planen är att bygga ett skärmtak över dörren och byta ut tröskel och delar av dörrkarm. Tröskeln ligger ju direkt på betong dessutom.
 
S
BiFuel BiFuel skrev:
I sommar har jag hittat små runda hål (vissa fyllda med "sågspån") i gammal slipers längs trädgårdsgången. Har inte kunnat hitta vem som käkat där, men tyckte att det var konstigt då det är gamla impregnerade slipers. Vi har vid nåt enstaka tillfälle (2 ggr i år) sett en hästmyra i trädgården.

Nu hittade jag igår hål i tröskeln till källardörren samt ett hål i dörrkarmen (som jag inte vet om det är samma typ av hål). Tröskeln är rätt murken pga att det skvätter in vatten från betongtrappan där. I morse hittade jag detta kräk vid tröskeln. Antagligen ihjältrampad av min sambo i morse.

Vad är detta? Nån slags trägnagare? Vad gör jag åt det? Att byta ut den murkna tröskeln känns som ett bra första steg men behövs mer åtgärder?

Storleken på krypet är ca 12-13 mm långt och hålen är ca 4-6 mm i diameter.

[bild][bild]
Husbock, dödsur? Har ingen aning.
 
Karlia
S Stego1 skrev:
Husbock, dödsur? Har ingen aning.
Om du inte har en aning är det onödigt att kommentera. Särskilt såhär 9 år efter att TS frågat. Får hoppas att situationen löst sig.
 
  • Gilla
  • Haha
Trollöra och 6 till
  • Laddar…
S
Karlia Karlia skrev:
Om du inte har en aning är det onödigt att kommentera. Särskilt såhär 9 år efter att TS frågat. Får hoppas att situationen löst sig.
Bättre sent än aldrig. Vi har ju yttrandefrihet här i landet och alltid retar det någon. I detta fallet dig
 
  • Gilla
Mrs85
  • Laddar…
Karlia
Om du tycker att din kommentar hjälpte TS, visst, då var den befogad. Yttrandefrihet har inte så mycket med ditt svar att göra dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.