Det skulle vara väldigt trevligt att få höra om alla som har namngett sina hus! Och hur ni kom fram till just det valda namnet.

Vi står i startgroparna för att bygga och man funderar ju lite om man inte ska namnge sitt hus sedan... Ska man helt enkelt kalla det för villa "efternamn", eller är det lite trist kanske? ???

Kuriosa: området vi ska bygga på (det är en stor bergsplatå ovanför golfbanan) kallades för "Himmelriket" i folkmun eftersom det var här herrgårdens pigor förlustade sig med traktens soldater. Herrgårdsfrun myntade alltså uttrycket när hon sade att "..nu befinner de sig i himmelriket!..." I dagsläget vet jag inte om det används så mycket. Känns dock lite lustigt att säga att man ska bygga i "himmelriket" :D Mäklaren använder friskt denna benämning i sin marknadsföring, så nu vet "alla" var himmelriket finns på Ingarö...


 
Det är väl kul att ha ett gårdsnamn med en bakgrundshistoria. ;)
 
Vi har döpt vårt hus till "Arnebo" efter min morfars föräldrahem. Till saken hör också att det passar till vårt efternamn. Det känns bra med ett namn som anknyter till oss och vår bakgrund.

Först ville vi ta namnet Huset men det fick vi inte ;)
 
Tynnis, ja det är självklart roligt med ett "gårdsnamn"! Dock är det ju så att det är totalt 15 tomter som skall bebyggas på denna bergsplatå, inte bara vår, så det kanske känns lite pretantiöst att kalla just vårt hus för "Himmelriket"? Vad ska de andra döpa sina hus till då? ::)

Vi har förresten fått förslag som "Pärleporten" och liknande... :surprised: ;D ;)
 
Nä då blir det ju inte ett gårdsnamn, utan mera ett platsnamn. typ jag bor borta i himmelsriket. ;D

Men pärleporten till Himmelsriket låter ju härligt. (sätter lite höga krav bara 8))
 
Vårt hus heter sedan länge Rosendal. Vet ej varför inga gamla rosor finns bevarade och de nya jag planterar dör snabbt!
 
Vi har namngett våra villor mest på skoj:
Le Mansion [båda våra efternamn] Numero Uno
Le Mansion [båda våra efternamn] Numero Dos
osv.

Jag vet att språkblandningen inte är alltför optimal. ;)

Mycket seriöst. :p

mvh
David
 
Inte namngett huset än, dock heter husbygget kort & gott Plockepinn. Varför? Ja för att det var det första vår bankkontakt sa när vi presenterade projektet "Jaha ska ni bygga hus så där, pinne för pinne som i plockepinn!"

Sedan har det bara fortsatt, det roligaste var att se "namnet" även på alla papper (byggkreditiv, pantbrev m.m.) från banken ;)
 
Nuvarande hus: Helges.
När vi flyttade in fanns det endast en postlådeadress, när vi pratade med de äldre i trakten hade de alltid kallat det för Helges "eftersom det var han som byggde det".

Nya huset: Hopphagen.
När vi var små använde min syster & hennes kompisar just den hage vi bygger i för framförallt hoppning eftersom det var en gammal vall som höll bra. Därav namnet Hopphagen. Att vi skulle kalla det just det blev väl inte slutgiltigt bestämt förrän vi upptäckte att domännamnet var ledigt.
 
Vi har namngett vårt hus till "Solsidan"

Detta pga att vi fått tomten av svärföräldrarna som bor på andra sidan vägen i skuggan.

De har en byssja med land och altan på vår sida för att njuta av kvällsolen.

Vintern projekt är att göra en fin namnskylt.
 
Intressant kapitel! Att hitta på ett trevligt namn på sin stuga kanske känns svårt nog. Att få namnet godkänt som formell adress är näst intill omöjligt. Byråkratin sätter gränsen vid vad som står på ekonomiska kartan 1:10.000. Finns ställets namn där kan det bli godkänt. Annars icke.

Namn på orter, trakter och hus är viktiga. De bär med sig kunskap om en gemensam historia. Därför tycker jag det är snudd på helgerån att döpa om ett ställe med vedertaget namn till nåt som passar nuvarande ägarens tillfälliga nyck typ "Chateaux May-Britt Swensson".

Av samma skäl tycker jag INTE att man ska lägga sig platt för korkade myndigheter som vill tvinga fram en och krystad gatuadress på ställen som på kartan och i folkmun har ett genuint namn.

Om ett ställe har ett riktigt namn ska man SLÅSS för det namnet. Det är att hedra minnet av dem som levat där kanske i århundraden.
 
Ni i Himmelriket: Varför inte tipsa kommunens namnberedning att döpa GATAN till Himmelriket! Det tror jag ni blir ensamma om i hela landet. ;D
 
Är det verkligen så svårt att få igenom ett namn på fastigheten?

Jag ringde bara ett samtal och fick hemskickat ett dokument. Fyllde detta och nu kan man skicka brev till Solsidan.
 
Snett_o_vint skrev:
Är det verkligen så svårt att få igenom ett namn på fastigheten?

Jag ringde bara ett samtal och fick hemskickat ett dokument. Fyllde detta och nu kan man skicka brev till Solsidan.

Som vanligt så beror det säkert på i vilken kommun man bor i.
 
Det här problemet har vi tampas med ganska länge nu, vad stället ska heta...

Jag vill väl ha något traditionellt som ger någon anknytning till befintliga hus, men det tycker min sambo inte är nödvändigt. Vi kommer verkligen ingenstans...

Vi har dock ett reservnamn, om det kör ihop sig totalt, som helt enkelt är namnet på hussatsen vi köpt, ett Lönneberga. Kan kommunen gnälla om det tror ni - det kan väl inte spela någon roll?

Det finns inget sånt här i närheten heller....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.