Ok. Enklast är kanske att köpa en 2m riktig dagvattenbrunn och kapa ner men känns som overkill (dyrt rör) för mitt behov. Några förslag på billigare/simplare material till en brunn?

behöver en brunn/trumma/behållare som kan ta emot vatten från 25m2 tak som sen ska pumpas över till den riktiga dagvattenbrunnen precis jämte. Tidigare rann denna delen rakt ut på gräset men fick nu grävt en ränna i och med altanbygge. Men för att få rätt fall så hamnar utloppet vid brunnen lägre än vad den befintliga brunnens avrinning är.. så jag behöver sätta markröret till en ny där vattnet sen pumpas / rinner över till den befintliga. Den befintliga är från 60-talet och bara ett betongrör som är igengjutet i botten. Vattnet rinner från detta till den riktiga brunnen på husets uppfart vid gata. Tror allt är lite egenhändigt byggt.

Eller ska jag var ge upp och köpa en dagvattenbrunn för 1600kr? Tänker om jag kunde fått tag på ett betongrör likt det som finns men vet inte vad de kallas för
 
Ett plastfat för färg från nån målarfirma som det varit tex rödfärg i är typ 120 cm höga det är ju en budgetlösning iallafall :) annars kan du ju kolla med en markentreprenörsfirma som kan ha spillbitar av en trumma
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Ska du ha en pump i med vippa vill du ha minst en 300-brunn, gärna 400 för att vippan ska fungera tillfredsställande.

Billigaste jag hittar lite snabbt är https://www.rinkabyror.se/artikel/brunn-svetsad-botten-455-1-5m-uhal-odel/

Ett alternativ är annars om du kan höra med en entreprenör i din närhet som kanske kan sälja dig en bit vägtrumma eller liknande?
 
N NoOne2k skrev:
Ska du ha en pump i med vippa vill du ha minst en 300-brunn, gärna 400 för att vippan ska fungera tillfredsställande.

Billigaste jag hittar lite snabbt är [länk]

Ett alternativ är annars om du kan höra med en entreprenör i din närhet som kanske kan sälja dig en bit vägtrumma eller liknande?
tack, vägtrumma var nytt begrepp men ser lovande ut. Annars var rinkaby ett fair pris på sitt rör. Tänker att det är enkelt att såga upp ett hål för manschett och koppla på 110 markröret från stupröret. Dock dyr hålsåg med udda måttet 121Mm
 
Tänkte köpa en dränkbar pump med flotör från tex biltema som får pumpa över när det nått en viss nivå
 
Har du redan grävt ner rören till brunnen? Rör för dagvatten kan läggas med i princip 0-fall, så länge det inte är bakfall.

Jag hade gjort ett hål högre upp i brunnen som leder till den nya brunnen, vid kraftigt regn finns det en risk att pumpen inte orkar med, då bräddar det över till den andra brunnen.
 
N NoOne2k skrev:
Har du redan grävt ner rören till brunnen? Rör för dagvatten kan läggas med i princip 0-fall, så länge det inte är bakfall.

Jag hade gjort ett hål högre upp i brunnen som leder till den nya brunnen, vid kraftigt regn finns det en risk att pumpen inte orkar med, då bäddar det över till den andra brunnen.
ja det är nerlagt förutom sista 1,5m fram till den bef brunnen. Det hjälper tyvärr inte mkt med mindre fall, kommer ändå behöva en extrabrunn innan.
Japp, ungefär så är det i min tanke. En dränkbar pump men också ett rör en bit upp för ev breddning

edit: avrinningen från den bef brunnen över till fastighetens riktiga dagvattenbrunn ligger ca 40-50cm under marknivå vilket gör det omöjligt för mig att koppla mig direkt på denna
 
Köpte dagvattenbrunn på rinkaby. Men med redan upptaget hål för hålsåg med d 121mm var snordyra överallt. Så fick gräva ytterligare lite för att få ner brunnen så anslutningen kom i rätt nivån. Så nu ska brunnen kapas i rätt långt uppåt, monteras och så ner med en pump som ska pumpa över till den befintliga brunnen strax jämte

att kalla det för lerjord vore en förminskning av den rena leran. Fy va jobbigt att gräva
Nygrävd dagvattenbrunn vid husvägg med lerig uppdämning och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dagvattenbrunn i betong delvis grävd i lerjord bredvid en husvägg med synlig gul slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
miblo69 och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.