Hej!

Har läst mycket här och i badrumstråden men har några frågor.
Vi gör badrum utav vår gamla tvättstuga och gästtoalett.

Huset är byggt 1956 och i betonghålsten med gjutet bjälklag. Vi har mekanisk ventilation på övervåningen pga radon och vanliga friskluftsventiler på entréplanet. Vi har bilat ur golven på entréplanet och bytt stammar, gjutit in vattenburen golvvärme etc.

Vår bastu kommer ligga i badrummet som i sin tur har tre innerväggar och en yttervägg. Bastun kommer bara gränsa mot innerväggar, alltså behövs ingen luftspalt. Rätt?
Hur gör vi bäst konstruktionen, reglar rakt på befintlig betongvägg och isolerar, sen panel? Fuktspärr? Plast?
Det finns så många olika varianter... :(

Vidare, ventilationen, hur gör vi bäst den?
Jag har läst på den fina finska bastusidan http://www.saunasite.com/text/ventilat.htm men blir inte riktigt klar över hur vi ska göra.
Dom vill ha in friskluft i taknivå ovanför aggregatet, ska det vara luft ute från det fria eller från badrummet? Jag förmodar att luften måste blåsas in med en fläkt?
Luften ut ur bastun vill dom ska gå ut under bastudörren. I mitt huvud vill luftengå andra vägen eftersom varm luft stiger?

På flera olika ställen har jag också sett att man inte ska släppa ut frånluften ut i det fria utan ut i badrummet, så att luften in i bastun kommer från samma utrymme som frånluften? Är det här att rekommendera?
Blir det inte väldigt fuktigt i badrummet?

Har förmodligen fler frågor men det här är vad jag kommer på nu!

Mvh
/C
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.