I källarplanet är radiatorerna nästan kalla, och i resten av huset är alla radiatorer betydligt varmare.
Alla termostater är fullt öppna, och vi har en 1 år gammal bergvärmepump med tillhörande cirkpump.
Varför är det så? Och vad ska jag göra åt det?
Tips?
 
Funkar termostaterna?
Har ni luftat elementen?
 
Nja.
Elementen är inte luftade sedan i våras. Men eftersom det bara strular i alla källarens 7 radiatorer, så trodde jag att det var nåt annat. Men jag kan såklart testa att lufta..
Att 7 termostater ska gå sönder låter osannolikt.
Eller finns det andra tips?
 
Och nu är radiatorerna luftade. Ingen luft! Bara ljumma radiatorer.
Fler förslag?
 
Håller det rätt tempi källaren.. kanske det räcker med ljumma raddar ..?'

Mvh
 
Testa att lägga en blöt handduk på en av termostaterna och känn om radiatorn blir varmare.
 
Kanske det är själva ventilerna som fastnat i stängt läge? Man får skruva av termostaterna och joxa med den lilla metallpinnen ett tag.
 
jag har samma problem att vissa radiatorer är ljumma. jag har luftat, ingen skillnad. tog då av termostaten på en av radiatorerna som bara var ljummen och försökte trycka in metallpinnen, men den satt fast ganska så hårt och jag vågade inte gå på alltför hårt.

har ngn tips om hur jag kan få den att röra sig igen?

och en juniorfråga: i vilket läge blir radiatorn varm, när pinnen är intryckt eller inte?
 
dyveke skrev:
i vilket läge blir radiatorn varm, när pinnen är intryckt eller inte?
inte!

Alltså avstängt när pinnen är intryckt...
 
I några av mina radiatorer händer det rätt ofta att ventilen fastnar i stängt läge, så då får man ta en tång och dra ut och peta in pinnen ett antal gånger tills att den fjädrar ut av sig själv.
 
Kolla att cirkulationspumpen går. Skruva av locket (stor som en 50-öring) på baksidan så ser du om den snurrar.
 
vet inte om jag törs dra i den med tång... förra hösten (dagen efter att vi flyttade in) lossnade pinnen på ett element där termostaten inte satt på. inte så kul! hur många mm rör den sig? ifall jag vågar mig på den i garaget där det finns golvbrunn... :)


mikaelbe skrev:
I några av mina radiatorer händer det rätt ofta att ventilen fastnar i stängt läge, så då får man ta en tång och dra ut och peta in pinnen ett antal gånger tills att den fjädrar ut av sig själv.
 
Jo, jag råkade dra ut pinnen helt och hållet på en radiator och då droppade det lite vatten. Det slutade dock att droppa då jag tryckte in den igen. Man kan ju ta det lite försiktigt. Det verkar dock som det alltid är bra att ha en termostat på, för annars kanske pinnen ploppar ut!
 
Har man fått pinnen i handen är det bara att byta packboxen;) motionera hellre med att trycka in pinnen (Annars dra väldigt försiktigt ut...
Pinnen ploppar nog aldrig ut av sig själv.:)....Vill man inte ha termostat finns handvred=ställer värmen manuellt

Mvh
 
jag tror jag avstår tången... hos oss droppade det inte lite, utan sprutade ut. ja, tills vi kom på att dra ner trycket. :) då fick vi dit pinnen och sen termostaten på den, men en rörmokare fick komma och byta ut lite delar.

men jag kan testa att motionera den lite. vad tror ni om att försöka smörja med typ symaskinsolja. kan det hjälpa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.