Ska byta vvb och kojmemr skaffa en som är förbered för solpaneler.
Så har lite funderingar ang hur det funkar.
Kommer skaffa en på runt 300L iaf.
Men det jag funderar på är, vad gör den när den har uppnått den temperaturen jag vill ha i tanken, slutar den cirkulera eller kan den inte mata på så mycket att tempen i tanken blir för hög?
Vill ju inte ha en tank som "står och kokar" =) Nu kan den säkert inte det, men man undrar ju :cool:

Och kommer troligen skaffa vakumrör och montera på hustaket eller altantaket, funderar där om man skulle ha gjort en ställning som man kan resa upp lite under vinterhalvåret då solen inte går så högt på himlen men ända värmer på lite redan nu.
Skulle det gå att ha på en roterande platta som följer solen från morgon till kväll eller är det bara onödigt om man bara ska ha det till tappvatten?
Kan man ha för många rör till en tank på 300L, går ju fortare att värma upp tanken antar jag med fler rör.

Sedan så vad för teknik ska man ha, vill gärna ha en som går att koppla mot en dator för att kunna hålla koll på värden och vad för effekt panelerna ger =)
Gärna med stöd på iphone eller kunna lägga det på en hemsida.

Vad mer finns det att tänka på när man skaffar det, skötsel?
Eller kommer det gå utav sig själv bara man fått igång det??
Vad för kunskap behöver man om man är tänkt att göra så mycket som möjligt själv?

Så här ser elförbrukningen ut för huset respektive vvb det senaste dygnet.
http://bjornsson.no-ip.com/smartphone/graph/EnergyElectricity_Day.png
 
300 liter är en väldigt liten tank för solvärme, du kommer inte att kunna lagra så mycket energi i den. Kolla på en acktank som är 500 liter (finns i "kylskåpsformat") eller större, elpatronen sitter i övre delen så du behöver inte värma mer varmvatten med el bara för att du har en större tank. Hur många är ni i hushållet?

Antal solfångare/solfångaryta ska anpassas till acktankens storlek. När tanken är full är det vanligaste att cirkulationspumpen stannar och systemet går in i "partiell förångning" vilket betyder att glykolen i solfångarna kokar/dunstar och vätska trycks ut i expansionskärlet. Expansionskärlet är trycksatt från andra hållet så att det automatiskt går tillbaka på kvällen när solen gått ner. Som användare märker du ingenting. Finns gamla varianter med ventiler som öppnas och kallvatten som spolas i en kylslinga också, men det verkar krångligt och onödigt. Partiell förångning är väl beprövat och standard i branschen.

Vakuumrör är känsligare och har en osäkrare livslängd. Erfaranehter från roterande plattor och justerbara vinklingar är att det kostar mer än det smakar och att det är en möjlig källa till onödigt krångel. Billigare och enklare att dimensionera upp (eller köra en fast uppvinkling för att få mer på vintern).

Ett väl dimensionerat och rätt installerat system ska inte behöva annat än byte av glykol efter 10-15 år. Skulle rekommendera plana solfångare - bättre livslängd, i princip samma effekt per byggyta och mer energi per investerad krona. Vakuumet i rören riskerar att försvinna tidigt. På vintern sägs vakuumrör vara bättre, men dess isolerande egenskaper gör att de frostar och snöar in snabbare vilket till och med kan få motsatt effekt. Enligt min åsikt snyggare med plana också.

Montera grejerna på taket själv och låt en installatör göra vvs och injustering.

Svesol - www.svesol.se har en iPhone-applikation till sina grejer. Du kan kolla data via webben också. Kolla med dem, de är duktiga på solvärme.
 
Ja kanske kommer bli så, får kolla på större tank också. Tips på tank?
Är två vuxna och snart tre barn, så om 12-15 år så är man vi 5 "vuxna" så då kan det kanske kännas lite bättre med större tank =)

Ok, låter som en bra lösning och man behöver inte vara rädd för några missöden =)

Det med roternade vara bara en tanka jag hade, kan tänka mig att det är mycket som kan strula med sådan lösning =)
Om man har de ganska rakt stående så borde ju inte snön fastna och täcka rören och så får man ju ut lite mera av dom på vintern men lite mindre på sommaren fast då är ju soltimmarna lite mera så borde ju jämna ut sig i längden.

Ska kolla lite vad dom har att erbjuda på deras sida och lite priser.

En fundering ang större acktank, blir det dyrare att hålla tempen uppe i en större acktank, 500L än en mindre på runt 300L när den bara går på elpatron.
 
Redigerat:
Bara för att man väljer en lite större tank så behöver man inte värma hela tanken med elpatron.
Har själv en acktank på 1800 liter som värms med elpatron/pelletspanna/solfångare.
Men det är endast solfångarna som värmer hela tanken. Elpatronen är monterad högt i tanken så att endast 300-350 liter värms. Pelletspannan värmer normalt heller inte hela tanken utan 300 eller 500 liter, men kan om man vill värma hela tanken. Valbart med ventiler.
Mina solfångare kan vid normalt uttag av varmvatten och några rejält soliga dagar på sommaren värma hela tanken till nästan 100 grader. Men efter att ha kört systemet i kok två gånger så har jag monterat en SYR-ventil som när tankbotten når 95 grader börjar dumpa varmvatten till golvbrunnen, kan inträffa några gånger per år men beror mycket på varmvatten uttag och hur mycket solen lyser samt storlek på solfångaryta, min är på 11,3 m². F.r.o.m i år kommer jag även att köra diskmaskinen på varmvatten under sommar halvåret (nyköpt d-maskin som klarar VV).
Partiell förångning fungerar inte på alla typer av plana solfångare, bl.a. Lesol 5AR som jag har.
 
Visst fungerar partiell förångning till lesol. Det har funnits i Lesols sortiment i många år men är naturligtvis ett otyg för att lösa problemet. Att släppa ner hetvatten till en gummiblåsa är inte optimalt om det sker för ofta. Vid vanliga värmeinstallationer försöker man sätta tryckkärlen lågt ner på systemet just för att det inte skall behöva belastas med höga temperaturer och då handlar det om hälften så höga diton. Finns det plats så ,som roli påpekar, var inte rädd för att kosta på en större tankvolym.Det har fördelar.Rekommenderade 100 liter/kvm solfångare är bara ett minimum
 
Länka gärna till tankar som är på 500-750L och klarar solslinga och elpatron och möjlighet att koppla på mer saker som luft/vatten eller vattenmantlad kamin.
För har även funderat på att byta ut kamin och luft/luft pumpen mot vattenburen värme i framtiden så kan ju kanske vara bra om man köper en tank som redan från början har möjlighet att koppla på sånna saker :)
 
Som jag förstår det så är det någon utav dessa två som jag behöver för att kunna köra med elpatron och solslinga och sedan komplettera luft/vatten pump eller vattenmantlad kamin om så önskas , helst båda då om det finns pengar =)

Värmecentral - Svesol Flex 400
Värmecentral - Svesol IQ+ 750 (materialpaket)
 
Nej, de tankarna innehåller en massa "lullull". Solkretsarmatur med plattvärmeväxlare mm. Rolls royce...

Det räcker med en av tankarna + ett solfångarpaket och elpatron. 500ST var den jag tänkte på. Kostar drygt 15 kkr tror jag. Dalatanken 750 har bättre isolering (9 cm polyuretan) men är ju lite klumpigare. Ligger runt 20 kkr. Båda alternativen har anslutningarna på rätt ställen för sol+kompletterande värmekällor. Ring Svesol och hör med dem så får du veta vad du ska ha, de är duktiga och ger bra råd.
 
Menade inte att jag helst ville ha båda tankarna =)
Utan kunna komplettera med både luft/vatten och vattenmantlad kamin i framtiden =)

Men den billigare 500ST räcker alltså, om jag inte har plats för den större Dalatanken då =)

Men får kontakta dom ang vad jag behöver för grejor =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.