Tänkte dra ett "stjärnnät" i träbjälklaget från pannrummet till radiatorena med wirsbos combipex eller liknande och några frågor har dykt upp.
1 Bör man använda rör i rör eller pex utan skyddsrör.
2 Finns det någon tätning av skyddsröret när man använder golvfixtur 25 vid uppgången ur bjälklaget, annars kommer ju vattnet ändå att rinna ut i bjälklaget vid läckage.
3 Hur ska man få in rören i pannrummet? Genom golvet får man inte dra rör om jag förstått det rätt eftersom det måste vara ett godkänt tätskikt i utrymmen med varmvattenberedare. Upp genom väggen med hjälp av väggbockfixtur är väl alternativet, men hur blir det med branklassen, och rören kommer då ut med cc 40mm om man använder fixplåten medans fördelaren där dom ska anslutas har cc 50mm (hmmmm......man kanske skulle kunna bocka till en egen plåt med cc 50)

Lite krångliga frågor, jag vet, speciellt pannrummet bekymrar mig, det är totalt ett 30-tal rör som ska in där med golvvärme tappvatten och radiatorer.

Nybyggarn
 
  • Golvfixtur.jpg
  • Väggbockfixtur.jpg
De rörläggare jag pratat med säger alla att man skall undvika PEX till hetvatten, och bara använda dem till tappvatten (varmt och kallt) eftersom de tydligen lätt kan bli deformerade (och i förlängningen brista, eller släppa i kopplingar) vid temperaturer runt och över 80 grader.
Tappvatten har du ju ytterst sällan så hög temp. på, om du inte kör direkt utan blandningsventil.
 
Vi har nyss flyttat in i nybyggd lägenhet, där all rördragning är PEX, även till våra radiatorer. En vit plasthylsa sista biten upp till kopplingen för radiatorn, gör att det ser ut som vanligt vitmålat rör.

Jag frågade rörmokaren om detta med PEX och höga temperaturer: Svar: Upp till 70 grader kontinuerligt använder man numera alltid PEX, då detta är billigast och enklast att dra, men inte gärna högre, även om PEX tillfälligt klarar upp till 90 grader. Så inga moderna vattenradiatorsystem byggs för högre termperatur än 70 grader. Vi fick större element i st f högre framledningstemperatur pga detta, då temperaturen var för låg i några rum.

Säkerställ bara att framledningsvattnet aldrig blir hetare än 70 grader, så kan du tydligen köra PEX överallt
 
Kanske var det AluPEX, pex rör som har ett tunt aluminiumskikt ytterst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.