Hej,

Jag behöver måla om en betongpool. Problemet är att de förra ägarna har målat poolen med en vanlig enkomponents lackfärg (förmodligen in för försälningen). Nu vill jag renovera poolen och måla den med riktig tvåkomponents poolfärg. Därför behöver jag få bort all befintilg färg innan jag målar med den nya.

Jag har funderat på att använda mig av en vattenbästrings firma för att få bort all färg. Sedan behöver jag anlita någon som "filtar" (jag tror det heter så) eller pustsar till den så att betongen blir slät och fin innan jag målar.

Priset för att blästra lär hamna mellan 15.000 och 20.000 (poolens väggar är sammanlagt ca 80 kvm). Vad murarn vill ha vet jag inte, men jag räknar med att det lär kosta minst 30.000 inklusive färg.

Min fråga är: finns det något billigare sätt att göra det på? Kan jag få bort färgen själv? Behöver man få bort all färg innan man "filtar" eller räcker det att få bort tillräckligt för att bruket/betongen ska fästa. Är det någon som har någon anna bra idee på vad jag kan göra? Sist undrar jag om 1600/timme plus moms är ett ok pris för vattenblästring?

Tack!
/jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.