Hej,
Vi sitter o försöker räkna ut vad det kan kosta när vi ska renovera köket.
Och just nu inne på vad det kan kosta med golvet...
Vi hade tänkt lägga klinker och golvvärme i köket.

1. Hur vet man vilken golvvärme man ska köpa (märke, styrka osv) det är el vi pratar om i vårt fall och vad jag sett så verkar det finnas lite olika...

2. Hur mkt kan det kosta att ha en hantverkare som lägger in golvvärmen samt klinker? Är det någon som har erfarenhet och som vill dela med sig av detta? ( vill inte ha svar som säger "begär offert") vi är i första skedet och vill ha lite kostnader att räkna på innan vi går till banken o sätter igång ordentligt.

3. Brukar det vara OK för hantverkare att vi köper eget klinker o golvvärmesystem o de bara lägger in det o att de har det andra som behövs typ fix o fog o allt va de heter? Någon hantverkare här ute som vill ge sin åsikt o syn?

tack på förhand!!
 
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med så mycket svar. Jag har lagt min klinker själv och har ingen golvvärme, så kostnader och materialval här kan jag inte säga så mycket om.
Men några saker kan jag säga.
För det du beskriver behöver du anlita minst två olika hantverkare. En plattsättare som hanterar klinkersen och en elektriker som hanterar golvvärmen. Du kan välja att skriva kontarakt med en eller båda. Antingen så skriver du bara ett kontrakt med plattsättaren och låter honom ta in en elektriker för att sköta det elektriska, eller så letar du själv rätt på lämplig elektriker och kommunicerar med honom också. Genom att hantera båda själv kommer du hålla ner priset lite, samtidigt som det innebär med ansvar och kommer ta mer av din tid i anspråk. Men ska plattsättaren sköta kontakten vill han naturligtvis ha betalt för det också då det tar mer tid från honom. Men skulle något bli fel är det skönt för er att ha en kontakt och inte två som då kan skylla på varanda.

Vad gäller att köpa material själv och sen låta en hantverkare installera är det ofta inte något folk är så förtjusta i (jag är ingen hantverkare). Om det ändå ska göras så får man räkna med att priset på jobbet går upp. Det beror på två saker. Dels så är det svårt att beräkna installationstid på saker som man inte är van att jobba med, det blir ett nytt system att sätta sig in i, och man måste läsa på hur det ska kopplas ihop osv. Detta är något du måste betala för. Använder hantverkaren ett system han är van vid så vet han redan hur det ska göras och det behövs ingen extra tid att läsa på.
Dessutom så ser många hantverkare en risk i att om kunden köpt materialet så är inte allt på plats när det ska installeras. Det kanske har missats att det behövdes en extra förskruvning eller nåt. Då måste hantverkaren avbryta och köra och ordna delar vilket måste tas höjd för i priset. Kör man jobbet på löpande räkning behöver inte hantverkaren reservera sig för detta, men det tar troligtvis längre tid att installera iaf.
Det är även en ansvarsfråga. Skulle ni ha köpt ett material som inte håller på sikt kommer det lätt att uppstå en disskusion om det är jobbet eller materialet som var dåligt. Tillhandahåller hantverkaren materialet är det bara att reklamera om det inte fungerade. Slutsatsen är att oftast är inte besparingen med att köpa materialet själv alls så stor som man kan luras att tro.
Jag tror detta i huvudsak gäller eljobbet. Tror det är mindre skillnad med plattsättaren om ni köper plattorna själv. Men jag föreslår att ni när ni kommer så långt att ni ska ha in offerter ställer frågan om ni kan köpa grejorna själv och vad det gör för skillnad på priset.
Betalar ni bara tillräckligt kan ni nog få vilken hantverkar som helst att installera vad som helst. :)
Ledsen att jag med ett så här långt inlägg inte kunde ge mer konkreta svar på dina frågor, men jag hoppas att det här kan vara till någon hjälp iaf.
 
Klinker tycker jag att man kan köpa själv eftersom det är en smaksak. Däremot kan man förstå att hantverkaren vill använda fix och fog som han är van vid och gillar.
 
Tack Pyro! Fick lite nya vinklar att se saker på!

Fred vom jupiter: vi hade just tänkt så att klinker borde inte va ngt att själv köpa de man vill ha, men restens får de använda de som de är vana vid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.