Se bifogad enkla bild på layouten i huset. Badrum ca 12kvm ( 6x2). Badkar i högra hörnet, duschkabin bredvid toalett. (En golvbrunn i tvättstugan med)

Plattan i badrummet är gjuten av tidigare ägare och är gjuten i efterhand inomhus, mot ytterväggens stengrund samt mot uppreglad form under/mot torpargrunden.Tvättstuga samt badrum skall nu renoveras och jag har några enkla frågor:

1.Betongplattan skall flytspacklas och sedan kläs med våtrumsmatta i badrummet.Väggarna skall byggas enligt säker vägg 2012 dvs 15mm plyw, våtrumsgips+ plastmatta.Jag förmodar att jag river befintligt ytskick på vägg, reglar upp 45cc(blir 30cc för det sitter 60cc idag) , slår på skivorna och sedan flytspacklar mot väggskivorna?
Jag undrar också hur jag skall hantera plastningen i väggarna? Skall jag ha plast i alla väggar eller skippa i yttervägg/innervägg?

2. Har ju två golvbrunnar i rummet, en vid duschkabin samt en under badkar. Dessa är i var sin ände av rummet. Skall jag enklast dra en mittlinje i rummet och utgå från den för att bygga rätt fall till respektive golvbrunn eller finns annat alternativ?

3. Ventilationen .. Behöver jag två frånluftsdon ( en ovan dusch och en ovan badkar) eller kan jag ha bara en ovan dusch? Om jag använder två , är det då möjligt att dra båda till samma kanal och ha en sugfläkt placerad vid ventilationens utlopp (för att slippa baksug i den som inte går för tillfället) eller måste jag ha två separata rör med varsin frånluftsfläkt monterad i badrummet? Badrum paint.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är ingen byggproffs, men kanske kan någon åsikt.

1) Jag skulle täta mot skivorna innan flytspackling, t.ex. med fogskum så att inte spacklet flyter in under de träbaserade skivorna om det skulle kunna finnas någon fukt i plattan som kan vandra upp. Vad det gäller plast är det allt eller inget kan jag tycka. Annars blir det ju bara en styrning av vart fukten ska ta vägen. Noga med taket, särskilt om det är en kallvind ovanför. MEN där ett våtrumstätskikt ska upp, där ska man istället ansluta plasten mot tätsiktet för att inte ha två täta lager i vilket eventuellt inbyggd fukt (eller tillkommen via skada) inte har en chans att torka ur.

2) Ja antingen delar du på hälften, eller så funderar du på vilka ytor som du skulle vilja ha mest plana, och utgår från dessa (dock får inga bakfall, eller områden utan fall mot brunn finnas).

3) Ja, du kan ha en kanalfläkt till i en kanal som har två utsugsdon. Om sträckan till donen blir olika, kan det behövas en viss injustering i donen för att få ett jämt flöde över de båda.
 
tack för svaret :)

Jo självfallet skall det tätas nedtill innan spackling, så långt har jag tänkt ;-) Taket går mot en kallvind ja, så där blir det plastat. Yttervägg vet jag ej förutsättning på ännu då jag inte rivit. Byggdes 1993 så jag vet ej hur de gjort med plast eller liknande i den väggen.

Fallet tänkte jag ev lösa genom att dela rummet i 3 delar. Mittendelen blir plan ( =inget bakfall) och från respektiva kant på den delen så är det sedan fall ner mot respektive brunn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.