Hej!

Planerar för nybyggnation och undrar vilket diameter jag skall ha på slangen på inkommande vatten från gatan till huset? PEM 25 eller PEM 32?

Är det vanligaste att man lägger denna i ett plaströr för utbytbarhetens skull? Är det 50 mm rör i så fall?

MvH

Henrik
 
PEM32 är det vanligaste till villor. lägg den i 100mm rör om du tänker dig en sådan lösning. Tänk på att täta på "hussidan" så att inte en läckande matarledning vattenfyller huset.
 
Tack. Vad använder man lämligast för att täta med då? Var´går sen inkommande vatten vidare efter vattenmätaren?

/Henrik
 
henein skrev:
Tack. Vad använder man lämligast för att täta med då? Var´går sen inkommande vatten vidare efter vattenmätaren?

/Henrik
dit där du använder vattnet, till kranen och varmvattenberedaren....

/PC
 
Ok. Tolkar det som att det funkar med motvarande skyddsrör som uponor rekomederar. Den andra frågan gällde hur kan går vidare med inkopplingen från inkommande vatten. Jag tog bilder på två visningshus som jag var på i helgen.'

Bild 1 - Här har man valt att går vidare med inkommande vatten i plattan till ett annat ställe i huset. Det känns som man har gått ner i dimension efter kulventilen, brukar man det? Vad är anledningen att man använder kopparrör och inte fortsätter med PEX-rör? Var skall vattenmätaren sitta?

31889972.jpg

Bild 2. Här har man istället valt att koppla på tappvattnet direkt direkt efter inkommande, eller? Jag hade själv tänkt bygga in tappvattnet RIR i Uponors skåp.

31889957.jpg
 
Bild 1:
Grenas inte vattnet där också till olika förbrukare? Ser ut som det går något genom väggen. Dessutom tycker jag det ser ut som RIR det som går ned i plattan vilket är klokt, då det möjliggöra att man kan byta ut vid genomborrning (om rören dragits någorlunda rakt).

Bild 2:
Ja allt grenas där till flera förbrukare. Gissar att det står en VP eller motsvarande till höger, som producerar tappVV. Mycket smidigt OM man kan lösa rördragningen vid plattgjutning redan.

Men hur du ska göra, beror väl på förutsättningarna i ditt hus. Vid nybygge eller samtidigt omfattande renovering, skulle jag inte skarva något rör mer än nödvändigt. Är väl bättre om man kan gå med inkommande rör direkt dit det ska mätas/grenas/fördelas. Och på samma sätt direkt till förbrukarnas slutpunkt. Det minimerar behovet för nya grenpunkter, men kan öka spoltiderna lite.
 
RoTe
Vattenmätarna ska sitta där i metallhållaren, sitter ett blindrör i båda hållarna, ett är svart och ett är blått. ;-)
 
OK, I see. Är det jag som skall ansvar för att montera denna eller är det levrantören som fixar det? Bör det vara el framdaget till där vattenmmätaren skall sitta då denna numera är fjärravläst? Var köper man metallhållaren på bilden eller följder den med vattenmätaren?

MvH

Henrik
 
henein skrev:
OK, I see. Är det jag som skall ansvar för att montera denna eller är det levrantören som fixar det? Bör det vara el framdaget till där vattenmmätaren skall sitta då denna numera är fjärravläst? Var köper man metallhållaren på bilden eller följder den med vattenmätaren?

MvH

Henrik
Metallhållaren heter vattenmätarkonsoll och kan köpas överallt där VVS-delar säljs.
 
RoTe
Tack alla. Jag funderar även på att skaffa någon form av avstängningsventil som stänger av vid läkage alternativt stängs när man lämnar huset. Tips på någon bra sådan? Kan väl iof google lite här på forumet med..

/Henrik
 
RoTe skrev:
På bild 1 ser du ju att el är framdraget, sitter ju ett doslock där. Lika bra göra så även fast du inte får fjärravläst just för tillfället.
Smart,

slängde precis upp en dosa strax ovanför där vattenmätaren snart ska sitta.

Hälsningar

/PC
 
När man pratar PEM 32 är det ytter eller innermått man menar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.