Vi har just köpt ett radhus som vi har tillträde till om några veckor. Vi blev nyligen insläppta för att ta mått och då visar det sej att några personer (byggjobbarna kanske) bor där. Luftmadrasser på golvet, handdukar och toalettartiklar i badrummet. Är detta verkligen ok? En del av att köpa nyproducerat är ju att flytta in i i en bostad som ingen annan "besudlat".

Jag blev jätteledsen och vill nästan inte längre ha huset men antar att det inte är ett kontraktsbrott från byggherrens sida.
 
Dom får absolut inte bo där
 
  • Gilla
lottabj
  • Laddar…
Är det så? Är det någon form av kontraktsbrott?
 
Det är relativt vanligt, men inte OK.

I princip så är det ett brott mot reglerna i bygglovet, ingen får bo i huset innan det finns ett slutbevis. Du kan drabbas av en byggsanktionsavgift på ett halvt basbelopp. Fast den delen av problemet får man kanske mest se som hypotetisk.
 
  • Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
Slutbevis finns nog eftersom det är inflyttat hos grannarna, men det känns förförligt och jag vet inte vad vi ska ta oss till.
 
OK, jag uppfattade det som att ni låtit uppföra ett hus. Men köper du ett färdigt hus, så har ju den nuvarande ägaren rätt att göra vad han vill med huset så länge han äger det.

Men det kan bero litet på hur det är definierat i köpekontraktet.
 
Kollar med kommunen nu om slutbevis finnes. Annars så är det väl bara att sälja skiten fort som bara den och köpa ett riktigt nytt senare och få inskrivet i kontraktet att ingen annan ska bo där innan inflytt. Byggherren beklagar och erbjuder vin som kompensation, vilket hån.
 
Mikael_L
lottabj skrev:
Vi har just köpt ett radhus som vi har tillträde till om några veckor. Vi blev nyligen insläppta för att ta mått och då visar det sej att några personer (byggjobbarna kanske) bor där. Luftmadrasser på golvet, handdukar och toalettartiklar i badrummet. Är detta verkligen ok? En del av att köpa nyproducerat är ju att flytta in i i en bostad som ingen annan "besudlat".

Jag blev jätteledsen och vill nästan inte längre ha huset men antar att det inte är ett kontraktsbrott från byggherrens sida.
Du har alltså köpt ett hus, inte låtit uppföra ett hus?

Det är ju rätt stor skillnad på allt beroende på detta.

Men är det ett husköp så ska väl alla villkor stå i köpekontraktet.
 
Fast, är det inte litet att överreagera, att inte vilja bo i huset bara för att ngn. annan övernattat där?

Jag håller med om att det vore motiverat med en kompensation, det finns ett värde i att ett hus är nytt, oanvänt. Man kan hävda att det är en faktor man betalar för när man köper ett nytt hus. Dvs. säljaren levererar inte den specificerade varan, och därmed är en kompensation motiverad.

Om säljaren erbjuder en flaska vin, så skulle jag nog kontra med att föreslå en låda mackmyra whiskey (kostar väl typ 20 000) istället, så får man se var kompromissen hamnar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 8 till
  • Laddar…
Ja vi har köpt ett nytt radhus under förespeglingen att det inte skulle nyttjas av andra innan. Det står inte specifikt nåt om att någon får/inte får bo i huset innan tillträde (det är alldeles just färdigställt). Nästa gång så ska vi försöka få in det i kontraktet så att detta inte upprepas. Jag har kontaktat kommunen som ska undersöka om slutbevis är utfärdat el ej (var inte rätt personer på plats nu). Inte för att det hjälper oss att byggherren ev får böta. All glädje kring husköpet är bortblåst och jag vill inte längre flytta in.
 
Mikael_L
Varför inte en god whisky istället? :x
 
  • Gilla
Enolf och 8 till
  • Laddar…
jag förstår ju reaktionen men samtidigt låter det som att de som jobbar där (bott där) mer eller mindre smetat avföring på väggarna och slagit sönder hela huset?
Jag förutsätter ju att de som jobbat där städar efter sig och hade du inte sett detta innan du flyttade in så hade de ju ändå bott där utan att du vetat nåt och då hade ju livet gått vidare ändå.

Hade du däremot flyttat in vid tillträdesdatum och det sett ut som en svinstia hade kanske reaktionen varit förståelig.
 
  • Gilla
fia_mstd och 5 till
  • Laddar…
Hempularen, ingen dryck i världen kompenserar för att huset inte längre är nytt/oanvänt.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Enlig byggherren (har jag via mäklaren nu fått reda på) är det en bekant till honom som fått bo där och att byggherren gjort en tankevurpa. Men det spelar liksom ingen roll om vem som bott där. Det är ju liksom grejen att någon har bott där. Ingen kompensation i världen kan få dett ogjort eller göra så inflytten känns kul.

Ska kolla vidare med konsumentverket på måndag, googlade fram ett liknande fall som konsumentverket hade hanterat.

Mäklaren med många år i branschen tykte också att det var jättekonstigt och att han aldrig sett nåt liknande innan när han visat nyproduktion.
 
Mikael_L
Det är ju lite speciellt när man köper något splitt nytt.

På en ny bil får man acceptera en eller två km på mätaren eller så.
Den har ju körts på och av båtar och biltransporter.
Men man accepterar ju inte att någon rökt i den, eller att den använts för en liten kort snabbtur till burger king av bilhandlaren medan bilen väntade där för att hämtas av köparen.


Hur mycket använt accepterar man att ett nybyggt hus är?
Alla hantverkare måste ju gå omkring på golven och titta ut genom fönstren osv för att kunna färdigställa huset.

Men är det OK att de drar i sig en kopp förmiddagskaffe i huset varje dag under byggtiden?
Är det OK att de har en bänk där som de äter lunch vid?
Är det OK att de använder muggen?
Är det OK att de sover där någon enstaka natt?


Allt detta verkar vara ett uppseglande problem.
Fler och fler byggarbetare är ju antingen veckopendlande byggare ifrån arbetslöshetens Norrlands inland eller byggarbetare ifrån andra europeiska länder som också arbetar på korta kontrakt och alltså inte har någon bostad i närheten av sin arbetsplats.
Det finns väl ett par trådar om detta?



edit:
lottabj, frågorna är inte ställda till dig direkt, utan bara mina funderingar på hur man kan tänka och reagera själv.
 
  • Gilla
fia_mstd och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.