Först och främst, bor i bostadsrätt i ett stort sekelskifteshus.

För några dagar sedan började det blinka märkbart i belysningen i badrummet. Avfärdade detta som något tillfälligt, men problemet har kvarstått. Jag tog det på allvar när jag märkte att det började "fräsa" från TV:n, som efter undersökning visar sig sitta på samma fas. Detta skedde alltså samtidigt som det blinkade/störde på belysningen i badrummet.

Jag experimenterade lite i proppskåpet, bytte propp osv utan vidare resultat. Kartlade vad som sitter på vilken fas. (Gammalt hus, inget index.) Plötsligt dog också allt på samma fas, och några minuter senare kom det tillbaka lika märkligt. Men fortfarande störningar. Det verkar dock bli mer när det är högre belastning.

Jag började fundera på vad jag gjort för förändringar det senaste, men konstaterade att det var längesedan. Det som senast gjordes var ett lampbyte i badrummet, som sitter på samma fas, men jag kollade den och det såg helt okej ut.

Det andra som jag gjort var att flytta jacket bakom spisen till spisen (3-fas). Jag vred ett hårt plaströr med sladd i för att kunna flytta jacket, det jag funderar över är om det kan ha skadat sladden inuti? Jag märkte iaf ingenting efter denna förändring, inte förrän nu många veckor senare.

Oavsett ligger spisen ju på andra faser, så det borde inte spela någon roll?

Märkligt i sammanhanget var att jag i morses provade att vrida på spisreglagen med en fas från spisen urplockad, och då blinkade det märkbart i belysningen i badrummet (den "felande" fasen). Är detta märkligt eller okej?!
Jag fick i efterhand reda på att spisen går på tre proppar, så bara en var utdragen, men det ska väl inte påverka en annan fas?

Jag har provat att dra ur så mycket jag kan på den felande fasen, utan resultat. Det verkar vara väldigt nyckfullt när störningarna kommer, det är inte hela tiden.

Om en granne har problem, kan det bero på fel hos mig, eller är det troligtvis hela huset i så fall?

Mycket text, hoppas det var någorlunda lätt att förstå. Blir lite orolig när det handlar om el som strular!

Tack för all feedback, fråga gärna.
 
Verkar vara matningen till en fas som glappar om det bara är en fas som är drabbad. Har du kollat huvudsäkringarna? Inte så att den som är till den fas du har problem med går varm så det kanske är dålig kontakt där? Om du plockar ur den huvudsäkringen och allt som bara går på andra faser fungerar bra kan du vara rätt säker på att det bara är på den fasen du har problem i alla fall. Det är betydligt värre om nollan glappar.
 
Vad är nollan?! Hela proppskåpet?!
Det verkar ju vara enbart en fas, för det är bara saker på den proppen som håller på o fräser och glappar...
Så det där med att det glappade på den där felande fasten när jag vred på spisen var en tillfällighet?

Viktigast just nu är att känna att det inte är någon uppenbar "fara" som brand eller något som blir strömförande..?! Förstår att man inte kan garantera något, men rädd blir man ju ändå.
Sedan verkar tex tv:n inte må så bra av ojämnheterna...

Hur kan jag åtgärda ett glapp?

Och, om grannen har problem, kan det vara så att det är fel på en fas i flera lägenheter?
 
Det kan ju var glapp på en fas på stigarledningen från källaren. Kontakta Bostadsrättsföreningen det låter som att felet ligger utanför din lägenhet.
 
Är det bara saker som är på en enda gruppsäkring som är drabbade? Om du skruvar ur den säkringen, är det då inget annat som krånglar? Om flera lägenheter är drabbade ligger felet tidigt i matningen. Du bör inte använda saker på den matning som glappar förrän det är fixat, för det finns en risk att t.ex. tvn skadas.
 
Ja, allt som blinkar och låter slocknar/stängs av när jag skruvar ur en särskild propp i proppskåpet.

Det verkar som att det blir värre ju mer belastning det är på fasen, när jag kopplar in tv:n så verkar det blinka oftare och hårdare.

Det som ger mig lite huvudbry är bara det att när jag dragit ur en av tre proppar till spisen (inte samma propp som ovan), och vred på spisen, så blev det märkbar påverkan på elen som sitter på den påverkade/"skadade" proppen. (Jag hade den påverkade/"skadade" proppen isatt.)
Är detta konstigt, eller bara något att ignorera? Jag blev rädd att det är något fel i kopplingen till spisen. För övrigt så fungerar spisen bra såvitt jag kan se.
 
Visst kan spisen ge en viss påverkan på andra saker. Testa att skruva ur alla tre säkringarna till spisen och kolla om den konstiga gruppen fortfarande är konstig för att utesluta att spisen ställer till något. Har du fler säkringar på samma rad (vågrätt) som den som det är problem med? Funkar sakerna som är anslutna till de säkringarna som de ska?
 
Redigerat:
Låt säkringen vara ute tills felet är åtgärdat. Du har säkert inget fel på spisen utan glapp i anslutningen. Du skriver att det fräser vid proppen, då är felet troligen där också om du hör ljud.
Däremot är det viktigt att du åtgärdar detta illa kvickt, eller elektrikern rättare sagt.

Det är inget konstigt att spänningen leds över då du sätter på spisen ifall den har 400 V element utan fullt normalt.
Har du mätaren hos dig eller i källaren?
 
Tack för alla svar!

En elektriker tillkallades av föreningen, och det var ett fel utanför lägenheten, nere i källaren. Glapp med oxidering på en större kabel på inkommande..!
Problem solved. Verkar vara bra att vara uppmärksam på sådana här saker, brand är inte ovanligt om det får hålla på så här ett tag som jag förstod? Blir väldigt varmt?!
 
C
Ungefär sådär brukar det beté sig när huvudsäkringen på inkommande går sönder hos oss (vi har två uppsättningar huvudsäkringar, en direkt där kabeln kommer in i väggen, och en i elcentralen), med blinkande lampor, elektronik som lyser svagt och inte fungerar osv. Första gången var det lite intressant felsökning involverad kan jag säga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.