Hej!

Har precis flyttat in till ett hus. Har aldrig tidigare bott i ett hus. Det första jag lägger märke till är att någonting vibrerar och ljuder i badrummet. När jag letade upp vad det var såg jag att det var en dosa som det står minishunt på. Googlade lite och förstod att det hade med golvvärme att göra. I övervåningen finns golvärme i köket och två anslutande rum. Min fråga är: Varför ljuder det gröna? (Se bild) Och fråga 2 är: Vad är det jag håller i handen som är kopplat till en termostat och består av något som ser ut som en lampknapp samt ståltråd på ca 1 meter? Är det meningen att det ska ljuda eller har något gått sönder? Fråga 3 Ovanför minishunt-dosan finns en strömbrytare som är kopplat till den. Det är två lägen man kan välja 1 eller 0. Nu är det på 1:an. Vad händer om jag sätter den på noll för att få bort ljudet? Ljudet är ca 56 decibel. Fråga 4. Kan jag isolera ljudet med akustisk skum?

Tacksam för hjälp för svar på frågorna.
 
  • Hand håller en termostatknapp kopplad till ståltråd, med en grön minishunt och rörverk i bakgrunden i en värmeskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2. Det är en del av termostaten, ett kapillärrör. Se upp så du inte gör ett brott på det tunna metallröret då slutar termostaten att fungera.
 
  • Gilla
Serfi
  • Laddar…
Det är cirkpumpen som låter. Stänger du av den blir det kallt.
 
  • Gilla
Serfi
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Det är cirkpumpen som låter. Stänger du av den blir det kallt.
Stängs värmen i hela huset av då eller bara golvvärmen? Jag har bergvärme och den maskinen finns i källaren?
 
Serfi Serfi skrev:
Stängs värmen i hela huset av då eller bara golvvärmen? Jag har bergvärme och den maskinen finns i källaren?
Troligtvis bara golvvärmen.
 
  • Gilla
Serfi
  • Laddar…
På bilden ser man att cirkulationspumpen är väldigt nära sidan på skåpet, om den ligger emot sidan så förstärks ljudet via skåpet.

Kolla så att det finns luft emellan pump och skåpssidan samt att övriga rörledningar inte ligger emot skåpsstommen någonstans.

Har du tur så kan detta vara orsaken till att pumpen är högljudd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.