Huset en Myresjöhus /1 plan trähus från 2005.

Det har varit tyst fram tills för en månad 6 v tillbaka. Det hörs tydlig dunk från vinden /taket. Ibland inget på 2-3 dagar. Idag hördes det 15.30 och sen 15.50 , 1555 och nyligen 1558.
Som att någon slår med handen mot skorstensplåten. Hörs högt.
Min son har varit där uppe men märkte inget.

En fågel som ofta krockar med skorstenen?
Det är ganska högt. 4m invändigt i vardagsrummet. Även 2 köksfläktar som kommer upp där...

Alla tips och idéer tas tacksamt emot.

Skorstensplåt på tegeltak under grå himmel, möjlig källa till dunkande ljud enligt beskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varit blåsigt senaste månaden? Har nu känd på alla plåtar, takluckan och vindskivor så att inget sitter löst och står och slår? Kikat ner i skorstenen så du inte fått någon fågelfamilj som flyttat in?
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Det låter typiskt som ngt löst som slår i vinden.

Kan även vara en bärläkt som släppt, utöver vad Stuff föreslog.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Kollar imorgon en gång till. Det har varit vindstilla idag. Hördes 6 ggr. Mest inomhus där köksfläkten finns.
 
F
Vi hade skator som slog något mot ventilationshuven på taket en period. Var som att slå på en trumma. De tyckte väl det var kul eller nått.

Det är inte nått kallrasskydd som står och smäller?
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Annars om man inte hittar nå så är det vanligtvis troll......de finns överallt och ställer till med allt möjligt.....:D
 
  • Wow
  • Haha
Atom och 1 till
  • Laddar…
C
Säkert kajor som håller på att flytta in. Man brukar se dem uppehålla sig i närheten och skräna.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Säkert kajor som håller på att flytta in. Man brukar se dem uppehålla sig i närheten och skräna.
Håller med. Det har vi också ibland. De kan föra ett rackarns oväsen som fortplantar sig ner i rökkanalerna. Av någon anledning är de hemskt förtjusta i skorstenar; det är väl varmt och gott förstås, fast man tycker ju att röken borde avskräcka dem.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Igår hörde jag detta knappt då jag varit utanför och spanade med kikare. Medan min fru som varit inomhus i köket, hörde det mycket tydligt från taket/köksfläktkanalen.

Låter skumt. Alltid tyst på natten.

Och ja. Det låter som om en fågel flugit i en plåtsida. En trumma...

Kollar vidare.


P.s. det låter lite lugnande att några av er vet att fåglar orsakar detta... Jag vill inte att något rasar.
Funderar på att installera en ip kamera på taket...
 
Ja, inomhus hörs det som sagt mycket mer pga rökkanalerna. Och de är inte särskilt nattaktiva av sig. Så även det stämmer.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Du har inte fågel som drösat ner i skorstenen? Dunkande kan väl vara vingar som slår mot insidan. Kollat nätet där uppe?


Edit: Såg att det hållt på ett tag, den borde vara död nu om det var en fågel =)
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
C
A Atom skrev:
P.s. det låter lite lugnande att några av er vet att fåglar orsakar detta... Jag vill inte att något rasar.
Ingen har väl påstått det med säkerhet. Men om det är kajor skall man inte slappna av för mycket, för de bygger rejäla bon i skorstenen som kan vara ett h-e att få bort. Och som sagt, de brukar vara igång dagtid och leva rövare på taket och greja med pinnar och sånt så är man lite uppmärksam så är det svårt att missa.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.