Martin_B
Tittar på en normcentral till garage för infällt montage i väggen invändigt och hittar följande av märket Garo i plåt och även färdigkopplad.
Det finns två att välja mellan, en 2-raders (2.395 kr) och en 3-raders (2.655 kr) och det lutar åt 3-raders då priskillnaden är försumbar.
Har letat efter Hager också med liknande specifikationer, dvs. infälld och i plåt, men finner inget vettigt.

Jag har ju förstått att Hager är Hager (bättre kvalite i en högre klass), men vad tror ni om denna Garo central? Skall jag glömma den och leta efter en Hager istället, eller duger denna bra?

http://www.garo.se/produkter/pnormcentraler/faerdigmonterat.html#c1231

d0476e500d.jpg
 
Kör du på garon. Skillnaden i kvalitet märks mest när man är inne i centralen och jobbar, ska du bara koppla upp och sedan låta grejerna vara så kommer det att funka utmärkt.
 
Martin_B
Lite skall jag nog in och koppla men det beror lite på hur JFB är kopplad. Om alla brytare går via den eller om bara översta raden gör det. För jag vill helst ha minst 1 brytare på en annan JFB, för anslutning av utebelysning samt utvändiga uttag. Visst kan jag ha alla brytare på samma men är det något som spökar utomhus så går ju JFB hela tiden och det är ju retligt det med. Fast det kanske inte är så stort problem som jag tror...
 
Det är inget fel på GARO'n du tänkt dig tvärtom ett bra val för ändamålet. Är inget märkvärdigt med HAGER även om man skulle kunna tro det om man läser här på forumet. De är vanliga hos grossisterna och av god kvalite precis som tex GARO mfl och då blir det lite av en defacto standard bland installatörerna. Om man söker kvalite i ordets mer rätta bemärkelse men inget som krävs i bostäder o.dyl ställs andra krav och där är inget av dessa särskilt framträdande men det är en helt annan fråga.

Så kör du på med GARO det gör dig inte besviken.
 
Denna centralen duger.
Kvalitetsmässigt så är Hager och Garo likvärdiga, skillnaden är att Hager är lite mer genomtänkt installationsmässigt och så skiljer det estetiska. Till Hagers fördel, i mitt tycke. Hagers noll och jordplintar är de enda vettiga på marknaden.

Hager Volta och Hager Delta är infällda plåtkapslingar.

//Patrik
 
Redigerat:
Martin_B
Tack för feedback grabbar! Men då kör jag nog på Garo, låter på er som att det är ett bra val.

Patrik, Hager Volta och Delta har jag tittat på men hittar ej färdigkopplade, vilket jag föredrar. Var ju först inne på Volta, sen när jag ej hittade färdigkopplade diton började jag titta på Garo'n.
 
Den där duger utmärkt faktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.